Malmö

Skånetrafiken: Bergkvarabuss bryter mot avtalet

Skånetrafikens revision visar att Bergkvarabuss bryter mot 13 lagar, regler och löften. Nu har Bergkvarabuss 30 dagar på sig att berätta hur de ska åtgärda bristerna. Men revisionen visar inte på några avvikelser gällande säkerheten på Regionbussarna.

Sydsvenskan och HD avslöjade för en månad sedan att mekanikerna på Bergkvarabuss verkstad i Toftanäs utanför Malmö systematiskt fuskar och slarvar med reparationer av bussarna. Bland annat äger företaget 73 gula regionbussar som de kör på Skånetrafikens linjer mellan Malmö, Näset och Trelleborg. Här servas också ytterligare 78 bussar, som är märkta med loggan för Bergkvarabuss, Scandorama, Ölvemarks Holiday eller något idrottslag.
Tio personer som har arbetat i verkstaden det senaste året berättar också för tidningen om stora brister i arbetsmiljön, särskilt för de rumänska gästarbetarna som bodde i ett ombyggt stall inne på verkstadsområdet.
Läs mer:Anställd: ”Det är bara en tidsfråga innan det händer en olycka”
Läs mer:Här bor de rumänska gästarbetarna – i ombyggt stall inne på Bergkvarabuss
Boendet för gästarbetare vid Bergkvaras serviceområde i MalmöBild: Patrik Renmark
Tidningens avslöjanden gjorde att politikerna i Region Skåne krävde att Skånetrafiken omedelbart skulle göra en revision av hur Bergkvarabuss uppfyller kraven i avtalet med Skånetrafiken. Och nu har revisionen kommit fram till att Bergkvarabuss bryter mot lagar, regler och klausuler i avtalet på 13 punkter. Nio avvikelser gäller miljö, två gäller arbetsmiljö och två gäller arbetsrätt.
– Det är uppenbart att verkstaden i Toftanäs är en arbetsplats där man inte följer svensk lagstiftning vad gäller arbetsrätt eller arbetsmiljö, vilket är ett grundläggande krav, att man har ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Det har arbetsmiljöverket också påpekat i sin granskning och det bekräftar revisionen också. Det tycker jag är allvarligast.
– Det går delvis ut över de som jobbar där men det går också indirekt ut över oss. De är leverantör till oss och vi ställer krav på att vi ska följa lagen, ha en trygg och säker produkt och det ska vara tryggt att åka med oss, säger Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson till HD och Sydsvenskan.
Skånetrafiken betalar 360 miljoner kronor om året till Bergkvarabuss för att de äger och kör regionbussarna på Söderslätt, runt Ystad samt i nordöstra Skåne.
Nu har Bergkvarabuss 30 dagar på sig att berätta hur de ska rätta till felen.
– När de kommit in med den planen kommer vi titta på det och ta ställning. Den yttersta åtgärden är att vi faktiskt kan säga upp avtal. Men det är om man inte vidtar de rättelser eller har förmåga att vidta de rättelser som vi nu påpekat. Och det får bli nästa steg i bedömningen. Det vi tror nu är givetvis att Bergkvara skaffar sig kompetens att vidta de åtgärder som påpekats här och kommer in med en handlingsplan, säger Linus Eriksson.
Verkstaden bredvid Öresundsterminalen ägs av Mekka Traffic, som är moderbolag åt Bergkvarabuss. Den verkstaden är också ackrediterad att reparera och godkänna bussar som har blivit underkända vid besiktningar. Men flera mekaniker berättar för Sydsvenskan och HD att verkstaden systematiskt fuskar och godkänner bussar utan att åtgärda alla fel från besiktningen.
Det var också den här verkstaden som godkände den buss som för drygt en vecka sedan körde av vägen utanför Sveg i Härjedalen, då tre barn dog och ytterligare många skadades. Bussen blev i vintras underkänd vid två kontrollbesiktningar på grund av samma fel på hjullagret i höger framhjul. Haverikommissionen undersöker nu om det felet kan ha bidragit till olyckan.
Läs mer:Bussbolaget: Förare larmade om olycksbussen
Läs mer:Expert om olycksbussen: ”Det måste vara ett mekaniskt fel”
Skånetrafikens revision visar dock inte på några avvikelser när det gäller säkerheten på de regionbussar som Bergkvarabuss äger. Ändå kräver Skånetrafiken att regionbussarna i fortsättningen måste besiktigas av någon annan aktör än Bergkvarabuss eller Mekka Traffic. Enligt Linus Eriksson gäller det fram till att Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll (Swedac) gjort sin granskning av Bergkvarabuss.
– För oss handlar det om att återskapa förtroendet. Våra resenärer har ställt frågan om det är säkert att åka med Skånetrafiken, säger Linus Eriksson.
Skånetrafiken kommer också ha så kallade ”Mystery Riders” som åker med Bergakvarabuss. Det är en typ av stickprovskontroll där personer åker med bussarna och bland annat kollar vilket skick bussen är i och hur föraren kör.
– Upptäcker vi brister kommer vi reagera på det direkt, säger Linus Eriksson.
Här kan du läsa Skånetrafikens revision.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Läs alla artiklar om: Bussfusket
Gå till toppen