Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Nyanlända entreprenörer är snart flygfärdiga

Halvvägs in i Impact Invest Scandinavias accelerator för nyanlända förbereder företagarna sig för investeringsdag. Nyhetsföretaget Öresundspuls har redan hittat sina läsare och framhålls som lovande.

Kotada Yonus flydde kriget i Syrien. Nu driver han nyhetsföretaget Öresundspuls från Malmö.Bild: Lars Brundin
– Vi har uppåt 800 000 besökare per vecka och 80 000 som gillar oss på Facebook, säger grundaren och ansvariga utgivaren Kotada Yonus med en bakgrund på Lokaltidningen Akhbar Skåne och nyhetstidningen Al kompis.
Acceleratorn går under namnet c/o Business och drivs av Impact Invest Scandinavia i samarbete med Innovation Skåne. 15 företag om 24 personer från sex olika länder deltar. Programmet pågår ett år och avslutas med möjlighet till investering genom Impact Invest Scandinavia. Deltagarna har kommit till Sverige under de senaste fem åren och är alla högutbildade entreprenörer med erfarenhet, majoriteten av dem har flytt.
– Flera av dem har drivit stora och framgångsrika företag tidigare, exempelvis i Syrien. Vi vill ta vara på den potential som finns och ger dem mentorer och konkret utbildning i sådant som affärsplaner och kommunikation ur ett svenskt perspektiv. Allt sker på engelska, säger Charlotta Ursing, affärsrådgivningschef på Innovation Skåne.
Öresundspuls är en sajt med dagliga nyhetsuppdateringar och en månatlig papperstidning. Språket är arabiska, några få texter finns på svenska än så länge men ambitionen är att produkterna ska vara tvåspråkiga. Papperstidningen finns på restauranger och bibliotek, i affärer och utanför vissa moskéer. ”Där arabisktalande finns” i södra Skåne, enligt Kotada Yonus.
– Alla moskéer tar inte emot den. Folk vet att jag inte är religiös. Och på senaste numrets förstasida har vi en sexig bild på programledaren Suzanne Naffah och ett citat om att hon vill vara en förebild för arabiska flickor. Sådant accepteras inte överallt.
Affärsmodellen är byggd på annonser, trots att det är tuffa tider för mediaföretag som är beroende av annonser. Kotada Yonus lutar sig mot att han inte har några stora utgifter och försöker lära sig av andras motgångar. Han har en handfull kollegor, flera av dem arbetar på distans och delvis ideellt. Större delen av innehållet baseras på andras nyheter.
– Vi är en svensk nyhetsförmedlare på arabiska och med ett arabiskt perspektiv. Vi har våra läsares öra. Det finns ett misstroende mot etablerade medier, men läsarna ser oss som en av dem och lyssnar på oss.
Han understryker att det finns ett stort behov av det de gör. Ett inslag om behovet av D-vitamin fick 150 000 visningar på två dagar.
– Svenska myndigheters introduktionsprogram räcker inte. I fas två vill vi skapa en dialog mellan nyanlända och svenska läsare kring känsliga ämnen som religion, kultur och våldsvågen i Malmö.
Under ett år har Öresundspuls drivits med väldigt små inkomster. När Kotada Yonus säljer in sin idé till investerare om en månad hoppas han få två och en halv miljoner kronor för att få stabilitet under två års tid.
– Alla säger att det är lite, men jag vill att Öresundspuls ska bära sig själv. Det är mitt mål - och att kunna ge mig själv en månads semester. Det var länge sedan.
Charlotta Ursing på Innovation Skåne ser stor potential i flera av företagen inom c/o Business, bland dem Öresundspuls.
– De har visat framdrift. De är igång. Det finns ett intresse på marknaden. De har förstått en marknad och sett en potential. De har en önskan om att växa. Detta är företag som inte ska anställa en eller två personer, det är tillväxtföretag.

Charlotta Ursings råd till nyanlända som vill starta företag:

1. Våga nätverka och prata om din idé – chansen att du får en viktig kontakt eller avgörande inspel, är betydligt större än risken att någon stjäl din idé.
2. Ta hjälp – det finns mycket hjälp att få. Innovation Skåne hjälper dig också att navigera vidare till andra aktörer i regionen.
3. Häng inte upp dig på svenska språket. Engelska räcker långt.

Läs också om Fairooz Tamimi som är affärsrådgivare på Innovation Skåne:

Läs också Företagarandan känner inga gränser
Gå till toppen