Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Äldre par fast när hissen strejkade i timmar – missade påsklunch

Långfredagen blev en långsittning i telefonköer och mellan olika journummer i jakt på en hissreparatör.
För Sven-Åke Svensson, 88 år, och Amy Svensson, 89 år, som fastnade på andra våningen, slutade det med att en efterlängtad påsklunch brann inne.

"Man sitter här i sin rullstol utan att veta hur lång tid det ska ta innan hissen blir lagad, kanske hela påsken", säger Sven-Åke Svensson.Bild: Lars Brundin
Sven-Åke och Amy Svensson har bott 28 år i huset på Linnégatan i Limhamn. Han sitter i rullstol, hon behöver rullator för att kunna förflytta sig.
– För Amy är den dagliga höjdpunkten att gå till Malmborgs några hus bort, men idag blev det inte ens det. Man känner sig helt låst, säger Sven-Åke Svensson när Sydsvenskan träffar honom strax innan lunch.
Hans försök att kontakta hyresvärden Limhamnshus började redan vid 8-tiden på morgonen.
– Man kommer inte fram. Man sitter här i sin rullstol utan att veta hur lång tid det ska ta innan hissen blir lagad, kanske hela påsken. Vi skulle på en tillställning hos vänner, men vi kan ju inte komma ut.
Deras bekant Tommy Olin försökte också kontakta fastighetsbolaget. Efter 1,5 timme i kö blev han bortkopplad och såg ingen annan utväg än att kontakta polisen.
– De gav mig ett annat journummer till Limhamnshus, och där blev jag till slut hänvisad till Örestads bevakning som de har avtal med på helgerna. När jag till slut fick tag på en människa på det numret slussade de mig vidare till Kone hiss.
Men efter timmarna i telefonköer kom nästa dystra besked – Kone hiss kunde inte skicka ut någon reparatör, eftersom kontraktet med Limhamnshus säger att fastighetsägaren måste godkänna en akut jourinsats.
– De hade fått en arbetsorder, men inte fått klartecken från Limhamnshus på att köra ut eftersom det kostar 10 000 kronor. Kone hiss sa att en reparatör skulle komma någon gång efter helgerna, men att det kunde ta både en till två veckor att laga hissen, säger Tommy Olin.
När Sydsvenskan först kontaktar felanmälan på Kone hiss är beskedet detsamma: fastighetsägaren är kontaktad, men har inte godkänt reparationen.
David Lillienberg, chef för teknisk förvaltning på Limhamnshus, menar emellertid att det blivit ett missförstånd – och tar kontakt med Kone hiss igen.
– Hissen ska såklart åtgärdas idag, säger han sedan.
Är det extra svårt att nå er under långhelgerna?
– Vi har ju helgjour, jag vet inte riktigt vad som har hänt här. Naturligtvis ska det gå att nå oss på helgerna. Det brukar inte vara några konstigheter, det är ingen annan som har klagat.
Är den här informationen lättillgänglig på er hemsida?
– Det står en lapp med Kones nummer i hissen. Jag är osäker på om det finns på hemsidan, men vi har ju ett journummer.
Varför fick inte Kone ett godkännande direkt?
– Jag vet inte, men nu ska hissen lagas. Om hyresgäster haft problem och vill prata om det får de gärna kontakta oss på kontoret i nästa vecka.
En halvtimme senare ringer David Lillienberg upp Sydsvenskan igen – hissen är lagad.
Gå till toppen