Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

De tvekade, städade och brände – nu släpper de in Konstrundan i sina ateljéer

Ingrid Forfang och Orion Righard i Röstånga är erfarna konstnärer, men de är nybörjare som utställare inom ramarna för Konstrundan nordvästra Skåne.

Orion Righard och Ingrid Forfang röjde hårt i ateljéerna för att välkomna Konstrundans besökare.Bild: Peter Frennesson
Han arbetar med utgångspunkt från teckning, hon dras mellan foto, måleri och andra tekniker. De har varsin ateljé i samma hus och en gemensam gallerilokal tvärs över grusplanen – det är ju en tidigare skola intill kyrkan i byn Ask, nära Röstånga.
– Vi har tänkt på att delta i Konstrundan tidigare. Först ville vi inte – det är skönt att bara ställa ut på ett galleri och så hänger allt som det gör i en månad. Här får man kanske måla nytt på nätterna om folk köper verk, säger Ingrid Forfang.
Läs mer: Vad är bäst på påskens konstrunda? Tidningens kritiker guidar till det mest sevärda
Hon är kluven till att släppa in folk i sin ateljé, där hon är van att experimentera i fred. Men nu är paret redo för besök och det finns ett skäl:
– Konstrundan är välorganiserad och vi fick ett roligt och varmt välkomnande, säger Ingrid Forfang.
De har gott om plats i huset och båda har samlat på sig utkast och påbörjade projekt genom ett tiotal år.
– Jag har haft många utställningar på kort tid och min ateljé bar spår av det. Nu passade jag på att rensa: gå igenom lådor, klippa, kasta och elda, säger Orion Righard.
– Jag har bränt en hel massa. Det känns hårt – och väldigt skönt, säger Ingrid Forfang.
Samtidigt ger besöken i ateljéerna tillfälle att visa teckningar som inte passar på en vanlig utställning, påpekar Orion Righard.
Orion Righard, konstnär i Ask, är också fågelintresserad och ger en glimt av ett gäng råkor.Bild: Peter Frennesson
I både ateljén och utställningslokalen visar han mest sitt nuvarande huvudspår: olika typer av grafik, som oftast utgår från den tecknade bilden. Motivet är människor och de bär krona.
– Den har hängt med sedan en biennal i Kroatien 1997, då jag representerade Sverige. Det var precis efter kriget och jag ville visa att historien skapas av människors inre liv, inte av kungar.
Handskulpturerna är handfrästa ur större träblock av Orion Righard.Bild: Peter Frennesson
Kronan hänger med ännu. Ofta sitter den på en människa i stillhet, men som också befinner sig i en situation som kan tolkas olika.
– Bilden görs känslomässigt och fort.
Bildkonst med ord är Orion Righards huvudfåra just nu.Bild: Peter Frennesson
Men sedan promenerar konstnären i skogen och formulerar en fråga, som han skalar ner till en kort text, som också finns i bilden och är en del av verket.
– Det kan bli ganska kul till slut, säger Orion Righard.
Ingrid Forfang utforskar gränslandet mellan fotografi och måleri och många av de visade verken visar teknikerna kombinerade.
– Jag måste måla, ofta fotorealistiskt, sen kommer kaos, säger hon med en lätt överdrift.
Ingrid Forfangs konst går olika vägar. Här ett foto, där ett levande barn sitter i ett myller av dockor. Verket ingår i serien ”Love, Care, Prepare".Bild: Peter Frennesson
Hennes teman följer det egna livet genom graviditet, barn och nu tango. På utställningen visar hon bland annat svartvita bilder som i botten är fotografier – kanske av målningar – som på en del ställen målats över med färg.
– Jag är nyfiken och kan inte vara nöjd med att bara fotografera, säger hon.
Hon har också drivit konceptet vidare genom att montera gulgrönt glas några centimeter framför flera bilder. Men glasets baksida har inslag av vit färg, som ger ljust gulgröna accenter åt motivet bakom. Helheten känns delvis självlysande och är intressant att se på plats.
Bild med djup. Konstnären Ingrid Forfang har lagt färgat och delvis målat glas framför ett foto av en målning. I verkligheten ger det en nästan självlysande effekt.Bild: Peter Frennesson
Läs alla artiklar om: Konstrundan 2017
Gå till toppen