Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Tatjana Ristovski: "Vi försöker ständigt få kvinnor att våga starta eget"

Alla pratar om nyanlända entreprenörer, men det är sällan kvinnorna som får chansen. Det upplevde Internationella Kvinnoföreningen i Malmö. Ett halvår senare har Tatjana Ristovski skjutsat ut nya, kvinnliga företagare genom dörren.

Tatjana Ristovski och Internationella Kvinnoföreningen i Malmö söker medel för nya omgångar av projektet som ska få fler nyanlända kvinnor att våga starta eget.Bild: Jenny Leyman
Skåne har tredje störst andel småföretagare med utländsk bakgrund i landet. De är mer benägna att anställa och få företaget att växa än vad deras svenskfödda kollegor är – trots det är hindren många för nyanlända som vill starta eget.
Hösten 2016 satsar regeringen 15,5 miljoner kronor på aktörer som vill hjälpa nyanlända företagare genom snabbspårsprojekt.
En av två skånska ansökningar står Internationella Kvinnoföreningen i Malmö (IKF) och verksamhetsledare Tatjana Ristovski bakom. Näringsliv möter henne i september när föreningen precis har sökt medel till projektet Business navigation in Sweden.
– Vi försöker ständigt få kvinnor att våga starta eget och har funderat mycket över var hindren finns och hur de ser ut, sa Tatjana Ristovski då.
I dag har hon svaret.
– En av de saker som lyfts är att det är svårt att hitta kvinnorna. Vad handlar det om? Jag tror att man många gånger ställer frågan på fel sätt. Man frågar om de vill starta företag, men de ser inte sig själva som någon som skulle kunna. Det man måste fråga är ”vad tycker du om?” och ”vad har du lärt dig av familjen?”, då upptäcker många att det är möjligt för att de har en bank av erfarenheter med sig och stor kunskap om entreprenörskap, säger hon.
Just frågeställandet är viktigt.
– All statistik visar att kvinnor, och speciellt nyanlända, tar längre tid på sig att komma in på arbetsmarknaden och inte startar företag i samma utsträckning som män. Samtidigt har Almi företagsrådgivning de senaste tre åren nästan bara haft män på rådgivning - då kanske man inte har ställt frågan på rätt sätt.
Och det är en av sakerna hon är mest nöjd med i Business navigation.
– Det bästa är just att vi har lyckats rekrytera så många kvinnor. Vi har hittat dem.
”Vi vill bygga upp ett stort smörgåsbord som lotsar kvinnor in i företagandet” sa du då. Hur har det gått?
– Över förväntan. Vi skrev att en tredjedel av kvinnorna skulle starta eget eller fortsätta i processen att starta företag. Av arton är det två som har startat, tre har kunder och måste registrera företag snart och fem har planer på att starta, men de behöver först erfarenhet från branschen.
Bland företagen finns Ginger diamond, som har utvecklat en ny sorts halstablett, en kvinna som är webbdesigner har fått två uppdrag och en satsar på specialutvecklade reflexer. Två tjejer håller på att starta egen agentur inom turistbranschen.
De andra åtta har fått dörrar öppnade inom näringslivet.
– Tanken var inte att uppfinna hjulet igen där vi har all kunskap i föreningen, utan att skapa ett nav och samarbete med näringslivet som kunde gynna alla, oavsett om de startade företag eller inte. Vi har haft föreläsningar om pitchar, kroppsspråk och marknadsföring. Vi har fysiskt besökt alla samarbetspartners och kvinnorna har fått testa sina pitchar på Malmö international rotary club.
Nu kan Business navigation få en fortsättning. Tatjana Ristovksi är precis i slutskedet med en ny ansökan till Tillväxtverket för Business navigation 2.0, som hon kallar det.
– Vi har fått möjlighet att söka medel för en betydligt längre period, fram till december 2019.
Målet är att kunna ta emot tre omgångar med totalt 75 deltagare.
– Ska man kunna förändra måste man jobba målmedvetet med kvinnor. Det är det enda som funkar.
Läs också Uppförsbacke för nyanlända företagare
Tatjana Ristovski.Bild: Jenny Leyman
Fakta: Tatjana Ristovski
Stad: Malmö
Då: Hade IKF sökt medel för ett snabbspårsprogram för nyanlända kvinnliga entreprenörer.
Nu: Har tio nya företagare gått ut genom dörren.
Då var det som bäst: ”Hela resan – från att se att en affärsidé blir verklighet till mässan vi just varit på där de stått och presenterat sina produkter och tjänster. Helt fantastiskt.”
Då var det tungt: ”Det var rekryteringsfasen när vi inte kände att någon strategi nådde fram, att vi inte hittade kvinnorna och att det tog för lång tid via Arbetsförmedlingen.”
Så blåser vinden i branschen: ”Det finns många initiativ och insatser. Det som händer om vi inte satsar på kvinnor är att de lever i isolering i samhället och det har så många negativa konsekvenser. Det har man har börjat förstå.”
Gå till toppen