Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Eggande dragningskraft

Rina Eide Løvaasen, "Run Other Errands Than Usual, In The Glitches And Erroneous Connections".Bild: Raffaele Piano
Lysande röd glider kampfisken över duken. Böljande maneter glänser mot bläckblå botten när Rina Eide Løvaasen i utställningen "Run other errands than usual, in the glitches and erroneous connections" korsar havsdjup med kosmos. Hennes färgskala är elektrifierad som en paradisisk undervattensvärld. På Galleri CC (t o m 30/4) sjunker fötterna ner i den korallfärgade mattan, medan syrenlila väggar omsluter den gigantiska målning som välver sig till en cylinder i rummets mitt.
Där håller dronten en kvist belladonna i näbben, medan revor av ett urbant landskap sprider sig över duken. Växtens söta bär är dödligt giftiga men dess saft har använts både av ögonläkare och av renässansens damer, de senare för att med drömskt förstorade pupiller öka sin tjusningskraft. Här ger den tillsammans med sin fjäderprydde bärare löfte om det äventyr som Løvaasens arbete utgör.
Taktiken känns igen. Redan i examensutställningen för ett par år sedan på Malmö konsthögskolas galleri KHM utövade hennes bildvärld en eggande dragningskraft. I galleriets inre rum låter hon en serie objekt gåtfullt skimra, gjorda i samarbete med bland andra glaskonstnären Nina Christensen.
Liksom i projektionen en trappa ner spelar hon med laddningen som uppstår när endast delar anas, symboler och brottstycken av en större berättelse. Omsorgsfullt formar hon hela utställningen till en suggestiv helhet. Men fortfarande utgör måleriet det spänningsfält kring vilket allt kretsar, och jag hoppas det förblir så.
Gå till toppen