Kultur

"Ta hand om mamma": Kvävande kvinnoförtryck i Iran

I iranska "Ta hand om mamma" spelar Sahar Dowlatshahi en ung kvinna, till vänster, som tvingas lämna storstaden för att ta hand om sin mamma.Bild: Folkets bio

Ta hand om mamma

BIO. DRAMA. Iran (Varoonegi), 2016. Regi: Behnam Behzadi. Med: Sahar Dowlatshahi, Ali Mosaffa, Ali Reza Aghakhani, Setareh Pesyani. Åldersgräns: 7 år. Längd: 1.21.

Smogen ligger tät över Teherans höga hus. Den förorenade miljön gör tillvaron extra svår för koldrabbade äldre. En av dem är Niloofars mamma som envisas med att gå ut och glömmer ta med syrgasen. På sjukhuset säger läkaren att hon måste byta Teheran mot norra delen av landet.
Över huvudet på den ogifta, runt 30-åriga Niloofar bestämmer hennes två äldre syskon att just hon ska lämna jobb och ett förhållandevis självständigt singelliv i storstaden för att följa mamman och vårda henne. Smogen i inledningsscenerna är bara en sinnebild för den kvävande, auktoritära kulturen.
Med följsam kamera berättar Behnam Behzadi en historia som på det känslomässiga planet blir allt mer våldsam. Sahar Dowlatshahi är lysande i huvudrollen. Dramat utspelas till stor del i hennes ansikte med hjälp av uttrycksfulla ögonen. Niloofar driver ett skrädderi med en handfull anställda, dejtar i hemlighet en gammal beundrare och tror sig ha nått visst oberoende. Hon planerar att fortsätta skrädderiet på distans men syskonen fattar andra beslut. Den frihet Niloofar tror sig ha levt i visar sig snabbt vara en illusion.
Jafar Panahi, Abbas Kiarostami med flera har tidigare skildrat den iranska kvinnans kringskurna tillvaro, men Behnam Behzadi närmar sig mer Asghar Farhadis sätt att berätta om en auktoritär, manligt styrd, kultur. Deras historier lyfter då och då från det specifikt iranska och blir universella. Det förtryck och den syn på en ogift kvinna som Niloofar utsätts för pågår inte enbart i Mellanöstern utan finns på betydligt närmare håll.
Lyssnar man noga till den äldre broderns sätt att tala till systern hörs en viss nedlåtenhet redan från början. Allt detta iakttas av den unga systerdottern som gärna tillbringar tid med sin ogifta moster. Vad som sker inom den tonåriga tjejen avslöjas tydligt i hennes vettskrämda ögon.
Farhadis Oscarsvinnande ”The salesman” och ”Ta hand om mamma” finns samtidigt på biorepertoaren. Vilken lycka för en cineast och den som nyfiket vill veta mer om vardagsliv i Iran.
Läs alla artiklar om: Filmfredag 28 april
Gå till toppen