Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Henrik Rylander kommenterar samtiden med sin konst

Henrik Rylander, "Pixel Portrait I (Disinformatted)".

Henrik Rylander

KONST. Infromation, Galleri Rostrum, Malmö, t o m 7/5.
En kort stund är nog för att öronen ska gå i strejk inne på Galleri Rostrum. Vem hade trott att Vikingarna kunde låta så djävulskt? Spelade baklänges förvandlas deras kramgoa låtar till ett soundtrack från skräckfilmens värld. Hade Göteborgskonstnären och musikern Henrik Rylander velat göra en ljudslinga av Freuds unheimlich-begrepp kunde han knappast gjort det bättre.
Det är just för att det förvrängda på en gång tycks hemvant, som det blir så obehagligt. Ungefär som cd-skivans spegelvända omslag, där dansbandskungarna poserar vid sin affärsjet, inköpt vid nittiotalets början. Samma jet som hyrdes ut för miljonbelopp när flyktingar skulle avvisas. På väggen sitter Aftonbladets artikel som drog fram extrainkomsten i ljuset. Väl hemma letar jag fram en senare intervju där sångaren Christer Sjögren beklagar att Vikingarnas plan använts för deportation.
Rylander har länge intresserat sig för information och desinformation. Hur den produceras, sprids och konsumeras. Där har mikrofonen, megafonen och den offentliga högtalaren sin givna plats. På galleriet riggar han upp dem i olidlig rundgång. En nog så skarp kommentar till hur det framvällande informationsflödet alltför ofta tycks fungera. När yttrandefriheten inskränks, pressens trovärdighet undergrävs, journalister och författare hånas och förföljs från Trumps USA till Turkiet, Ryssland och Eritrea, framstår Rylanders arbete mer aktuellt än någonsin. Den teknik han synliggör är kanske främst analog, men hans verk förgrenar sig långt in i dagens digitala övervakningssamhälle.
Gå till toppen