Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Snart flyger bilen – men inte för alla

De självkörande bilarna är redan på god väg. Nu börjar nästa kapplöpning – om luftrummet. Men det kommer sannolikt att dröja innan de flygande bilarna finns i var mans garage.

Slovakiska Aeromobils senaste modell, som ska gå att förbeställa inom kort, kostar omkring 14 miljoner kronor. Den lanserades i Monaco nyligen.Bild: Claude Paris/AP/TT
Drömmer du om att slippa köerna, eller att kunna ta en genväg när det känns för långt att köra runt? Det kommer snart att vara verklighet.
I alla fall rent tekniskt. Och om du har råd.
För samtidigt som flera företag redan har flygbara alternativ finns varken regelverk eller infrastruktur på plats. Även priset på de högtflygande planerna lär ha en viss avskräckande effekt, konstaterar Mikael Wickelgren, fordonsforskare vid högskolan i Skövde.
– Det är en effektiv spärr, kostnaden. Men även om vi skulle ha råd, är frågan hur många som egentligen har behov av en flygande bil, säger han till TT.
Sett bara till tekniken är det dock redan nu fullt möjligt.
Slovakiska Aeromobil släppte för knappt två veckor sedan sin nya modell på den exklusiva bilmässan Top Marques i Monaco. Bilen, med fällbara vingar, ska gå att förbeställa inom kort och de första leveranserna är beräknade till år 2020. Prislappen? Mellan 1,2 och 1,5 miljoner euro, det vill säga uppemot 15 miljoner kronor.
I förra veckan släppte även Kitty Hawk, ett företag med bland andra Google-grundaren Larry Page bakom sig, bilder på en flygande "bil" och i samma veva meddelade samåkningstjänsten Uber att företaget har en flygande bil på gång.
Med undantag för europeiska flygplansjätten Airbus består flygbilsindustrin i huvudsak av små, okända företag. Något intresse från dagens biljättar tycks inte finnas, enligt Mikael Wickelgren.
– Det är än så länge en ganska apart företeelse. Det finns ingen affärspotential, för dem som redan är biltillverkare i dag, säger han.
– Det här är nog mest för folk som har en massa pengar och utrymme och tycker att det är kul med ytterligare en leksak.
Även för Larry Page och hans kompisar finns dock en rad hinder kvar innan de kan sätta sig i bilen och flyga mellan hemmet och jobbet. Än så länge är svårigheterna – och skeptikerna – rätt många.
– Hur ska det här fungera? Jag vill inte vara en pessimist, men vi kan ju inte ens ta med oss alla mobiltelefoner på flygplan i dag för att det finns risk för att batterierna börjar brinna, säger Missy Cummings, forskare vid Duke University och på Nasa, till New York Times.
Enligt Hans Kjäll, som är flygsäkerhetsanalytiker, kommer det hur som helst att krävas ett helt nytt regelverk om samma fordon ska trafikera både vägarna och luftrummet.
– Säkerheten kommer att vara central. Utöver att det kräver en förare med både körkort och flygcertifikat kommer det säkert att krävas speciella start- och landningsplatser, säger han.
– Så det blir nog en ganska exklusiv verksamhet ändå.
Fakta

Flygande "bilar" på väg

En rad företag, däribland europeiska flygjätten Airbus, har flygande bilar på gång. I de flesta fallen handlar det dock kanske snarare om en sorts helikopter eller bemannad drönare, med vertikal start och landning.

Här är några exempel:

Airbus: planerar ett första test av en flygande prototyp i slutet av 2017.

Uber: meddelande nyligen att en första demo-version ska lanseras 2020.

Aeromobil: den slovakiska firman har börjat ta beställningar på en flygande bil med planerad leveransstart 2020. Pris: motsvarande omkring 14 miljoner kronor styck.

Ehang: kinesisk firma, med stöd av bland annat av regeringen i Dubai. Planerar att lansera en självflygande taxidrönare i Dubai i sommar.

Kitty Hawk: baserat i Silicon Valley. Släppte nyligen filmmaterial av en testflygning. Räknar med att ha ett fordon till försäljning i slutet av 2017.

Terrafugia: baserat i Woburn utanför Boston, räknar med att kunna leverera sin första flygande bil 2019.

Gå till toppen