Sverige

Snabbare Öresundsresa kan dröja

Restiderna över Öresund blir inte omedelbart kortare efter det att id-kontrollerna avskaffats. En orsak är oklarheter kring den skärpta gränskontrollen.

Polis utanför ett Öresundståg som stannat vid Hyllie station utanför Malmö för gränskontroll. Arkivbild.Bild: Johan Nilsson / TT
Regeringens besked om slopade id-kontroller överraskade både polisen och tågoperatörerna. Någon omedelbar ändring av tidtabellerna blir det därför inte.
Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken, uppger att tågresenärerna slipper kliva av tåget för kontroll på den danska sidan inför inresan i Sverige.
– Det blir bekvämare för resenärerna, däremot kommer de fortfarande att behöva vänta sju minuter där, säger Eriksson.
Sedan blir det ett nytt stopp på sju minuter i Hyllie på andra sidan Öresundsbron för polisens gränskontroll.
De resenärer som ska fortsätta till exempel Lund eller Karlskrona får även fortsättningsvis vänta en kvart i Malmö innan tåget går vidare. Efter att gräns- och id-kontrollerna infördes lades större marginaler in i tidtabellerna.
– Vi har ett tidtabellsupplägg som bygger på att det är kontroller och det är inte bara att skriva om tidtabeller eftersom personal- och fordonsomlopp påverkas, säger Eriksson.
När regeringen i tisdags gav besked om att id-kontrollerna avskaffas från den fjärde maj uppgav man också att gränskontrollerna behöver skärpas. Polisen hade under onsdagen svårt att förklara vad uttalandet innebär.
Tågoperatörerna vill nu bland annat veta hur de skärpta gränskontrollerna ska se ut.
– Kommer kontrollen på Hyllie att utökas? Behöver polisen mer än sju minuter? Kan kontrollen göras under färd? undrar Eriksson.
Polisen och tågoperatörerna skulle på onsdagseftermiddagen hålla ett extra möte får att gå igenom läget.
Regeringen hänvisar till att polisen sedan några veckor har en "pågående prioritering" av gränskontrollen som innebär att nästan alla tågresenärer kontrolleras.
Regeringen vill att polisens prioritering av gränskontrollen på Öresundstågen fortsätter och bedömer att de 700 miljoner kronor polisen får extra i år ska räcka till det.
Även åtgärder på sikt aviseras för att förstärka gränsbevakningen. En utredning ska tillsättas som ska föreslå regler för intensifierade poliskontroller i "gränsnära zoner".
Regeringen vill också utreda en automatiserad kameraövervakning som kan läsa av bilars nummerplåtar och fordonstyper. Bedömningen är att gränspolisen ska kunna ha en sådan kameraövervakning kan vara på plats "inom några år".
Tullverket inleder ett pilotprojekt med mobilkamerautrustning i september och ska söka tillstånd för kameraövervakning på ett tiotal gränsövergångar.
Tullen påpekar dock att det inte handlar om en allmän övervakning av resenärer. Man riktar in sig på fordon man har information om och som kan misstänkas användas för till exempel vapensmuggling.
Fakta

Id- och gränskontroller

Id-kontrollerna infördes den 4 januari 2016

Företag som kör bussar, tåg eller färjor från Danmark till Sverige blev då tvungna att kontrollera fotolegitimation på resenärerna

Resenärerna på Öresundstågen har kontrollerats vid stationen på Kastrups flygplats i Danmark

Krav på id-kontroller avskaffas 4 maj 2017

Gränskontrollerna infördes 12 november 2015

Polisen kontrollerar att resenärer har rätt att resa in i Sverige

De behöver visa pass, nationellt id-kort, men även andra id-kort som svensk körkort kan räcka

Asylsökande som fastnar i gränskontrollen har alltid rätt att få sin ansökan prövad inne i landet.

Gränskontrollerna finns i dag vid Öresundsbron och hamnarna i Trelleborg, Malmö, Helsingborg och Göteborg.

400 000 personer i veckan bedöms passera de berörda gränsövergångarna.

Av dem kontrollerades i höstas 40–95 procent

EU väntas ge klartecken för fortsatta gränskontroller till november

Källa: TT

Läs alla artiklar om: Gränskontrollerna
Gå till toppen