Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Nystart för STCC med nytt reglemente

Nytt reglemente, nya bilar, nya förare. STCC är sig inte likt. Och det passar en förare särskilt bra. – Det är i år jag tänker gå ifrån att vara den ständiga tvåan, till att äntligen bli den ständiga ettan, säger nysatsande Robert Dahlgren.

17 av årets 24 förare samlade inför säsongspremiären av nya STCC. Arrangörerna hoppas att alla förändringar ska leda till mer fight på banan och mer kamp i tabellen.Bild: Tony Welam
STCC har brottats med problem i flera år. I premiärloppet i Skövde förra året kom tio bilar till start, och bara sju gick i mål. Det var definitivt ingen underhållande racing.
Men STCC har vidtagit drastiska åtgärder och bytte ut hela reglementet. Nu har man blivit en TCR-serie (Touring Car Racing). När starten går på Knutstorp på lördag står 21 bilar på griden.
– Vi blir en av de största TCR-serierna. Bara Tyskland är större men de har kört i flera säsonger. Vi har satt oss på racingkartan ordentligt, säger STCC:s vd Jonas Lundin.
Det gör också att kampen om mästerskapet är mer oviss än på länge. De flesta förarna är unga. Bara några få veteraner finns kvar. En som sticker ut hakan är Robert Dahlgren.
– Det nya reglementet passar mig perfekt. Det är nog med andraplatser nu, säger han och syftar på att blivit totaltvåa fyra gånger.
När STCC frågar förarna vem de tror ska vinna om det själva inte tar hem titeln pekar en stor majoritet ut Robert Dahlgren – 73 procent. Men det finns utmanare.
En av dem är rookien Dennis Strandberg. Den ende föraren i fältet som har tävlingserfarenhet av TCR-racing. Han fick chansen att hoppa in i finalen på Hockenheim i den tyska serien i fjol – och gjorde succé direkt med två andraplatser.
– Men jag vill inte bli tvåa igen. Det finns ingen som minns den som kommer tvåa, säger han kaxigt.
Och bakom står en rad andra unga förare som siktar på att göra avtryck när det mesta nu är nytt. Namn som nämns är Tobias Brink, Micke Olsson och Marcus Annervi som alla presterat bra på testkörningarna.
Det nya reglementet innebär också att man blåser liv i teammästerskapet. Under tidigare reglementet har alla i princip haft likadana bilar och det var svårt för de verkliga fansen att uppbåda entusiasm just för sina favoritmärken. Men nu är det bilar baserad på plattformar som används för de vanliga "gatbilarna".
Nytt för säsongen är också en tävlingshelg i Finland senare i maj och premiär för finska team i mästerskapet.
Det nya formatet är tänkt att ge publiken mer racing. STCC går från två till tre race varje tävlingshelg. Och kvalet görs om, där den omdiskuterade omvända startordningen försvinner. Arrangörerna hoppas att alla förändringar ska leda till mer fight på banan och mer kamp i tabellen.
– Jag tror att vi kommer att få se överraskningar på podiet det här året. Det ska bli väldigt spännande. säger Jonas Lundin.
Fakta

Förare i STCC 2017

21 Andreas Ahlberg – VW Golf GTI

57 Andreas Andersson – SEAT Léon

20 Mattias Andersson – Honda Civic

61 Marcus Annervi – Honda Civic

9 Fredrik Blomstedt – VW Golf GTI

71 Tobias Brink – Audi RS3 LMS

10 Antti Buri – Audi RS3 LMS

2 Robert Dahlgren – SEAT Léon

30 Fredrik Ekblom – VW Golf GTI

37 Daniel Haglöf – SEAT Léon

68 Niko Kankkunen – Audi RS3 LMS

3 Johan Kristoffersson – VW Golf GTI

9 Reuben Kressner – Audi RS3 LMS

67 Lari-Pekka Laaksonen – SEAT Léon

45 Joonas Lappalainen – Audi RS3 LMS

11 Niklas Lilja – Honda Civic

55 Peter Möller – VW Golf GTI

36 Micke Ohlsson – Audi RS3 LMS

81 Nicklas Oscarsson – KIA Cee´d

44 Olli Parhankangas – SEAT Léon

4 Dennis Strandberg – VW Golf GTI

59 Peter Wallenberg Jr – SEAT Léon

22 Albin Wärnelöv – VW Golf

89 Mikaela Åhlin-Kottulinsky – Audi RS3 LMS

Källa: STCC

Fakta

STCC säsongen 2017

6 maj – Knutstop

20 maj – Alastaro, Finland

17 juni – Solvalla, Stockholm

9 juli – Falkenberg

13 aug – Karlskoga

3 sep – Anderstorp

16 sep – Mantorp

Källa: STCC

Fakta

Det nya tävlingsformatet

Så går tävlingarna till:

Test 1 och test 2: Körs vardera 60 minuter.

Kval 1: Alla bilar kör 15 minuter. Avgör startordningen i race 1.

Kval 2: De tio bästa kör ytterligare 10 minuter. Avgör startordningen i race 2.

Kval 3: De fem bästa kör ytterligare 5 minuter. Avgör startordningen i race 3.

Varje kvalvinnare får 1 poäng. Den omvända startordningen är borttagen.

Race 1: 13 minuter.

Race 2: 17 minuter.

Race 3: 22 minuter.

Poäng i varje heat: 25 - 18 - 15 - 12 - 10 - 8 - 6 - 4- 2 - 1.

Varje tävlingsdag koras en vinnare för den tävlingsdagen. Maxpoäng under en tävlingsdag är 78.

De tre bästa poängplockarna i respektive deltävling får placeringsvikter 30, 20 respektive 10 kg i sin bil under hela nästkommande tävlingsdag.

Källa: STCC

Gå till toppen