Annons

Annons

Tänjda upplevelser

Kultur

Det här är en recension.Analys och värderingar är skribentens egna.

Leif Elggren

Bild: Martin Bryder Gallery

Annons

Svart och gult härskar på galleriväggarna. Carl Michael von Hausswolff visar kartor övermålade i svart, men låter en minimal glipa röja en adress. Leif Elggren gjorde redan 1977 anspråk på färgerna gult och svart. Till att börja med markerade han sin annektering med samma randiga mönster som på de vanliga varningsbanden. Nu har de gula fälten blivit amorfa figurer mot mörk grund. Alltså, först tillkännagav han en konstnärlig inmutning, men nu signalerer färgerna närmast brådska eller panik. Jag anar hot. Det går också att säga samma sak om Hausswolff utan att de att de två utställarnas verk har någon direkt koppling till varandra. De små öppningarna i det totala mörkret på hans bilder verkar markera platser värda att skyddas, därför att de är vägar till viktig andlig historia. Som poeten Paul Verlaines vådaskott mot Arthur Rimbaud på Hotel Liège i Bryssel den 10 juli 1873.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs Sydsvenskan för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 119 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy