Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Skåne

Pia Rehnquist: ”Glädjande nog ser vi hur antalet växer dag för dag, vecka för vecka”

Sydsvenskans chefredaktör, Pia RehnquistBild: Albin Brönmark
Över 10 000 hushåll har nu helt digitala prenumerationer på Sydsvenskan och systertidningen Helsingborgs Dagblad. Det är en fantastisk siffra som vi lyckats uppnå på ett par månader.
Tack för förtroendet!
Vi stannar vid antalet ett litet tag. 10 000 nya kunder är 10 000 hushåll. Det är betydligt fler än vad som finns i min egen hemkommun Lomma och en otrolig mängd kunder för vilket företag som helst. Ställ 10 000 personer på ett led och det blir många kilometer långt. Glädjande nog ser vi hur antalet växer dag för dag, vecka för vecka. Vi räknar med att kunna uppmärksamma fler fantastiska siffror under året.
Vad är det då som hänt? Jo, för ett par månader sedan förfinade och förbättrade vi möjligheten att kunna betala för och läsa vår viktiga journalistik digitalt. Nu finns två varianter, antingen full tillgång till allt på sydsvenskan.se eller tillgång till e-tidningen inklusive allt vårt premiummaterial (läs mer här).
Våra fina siffror är del av en stark trend i Sverige och övriga Norden, där tidningarnas digitala förhållningssätt går att dela upp i två typer;
• De som jobbar med att nå som många som möjligt och därmed kunna exponera kunderna för många olika typer av annonser som finansierar journalistiken. Här finns egentligen bara Aftonbladet och Expressen kvar i Sverige, även om alla som deklarerat att de ska ta betalt för sin journalistik digitalt inte har de tekniska möjligheterna än.
• Vi som också når många och som parallellt jobbar med att ta betalt för delar av vårt digitala innehåll. Trogna läsare av sydsvenskan.se har säkert noterat att en del av vårt material där är märkt ”premium” och därmed förbehållet de läsare som betalar. Ungefär samma upplägg finns hos DN, Norrköpings Tidningar, Östersundsposten, Ystads Allehanda och så vidare, och så vidare.
För oss i branschen är den framtida finansieringen en avgörande fråga som stått i centrum för många och stundtals hetsiga diskussioner och debatter (och den framtida affärsmodellen är sannolikt inte löst ännu så vi fortsätter tänka och försöka). Kalla mig naiv, men jag tror att det för majoriteten av er läsare är betydligt enklare. Gör Sydsvenskan något som det finns skäl att betala för även i en digital tappning? Finns det tillräckligt goda skäl att fortsätta ta del av all journalistik från Skånes utan tvekan starkaste redaktion? Behöver – och vill – jag som invånare hänga med i vad som händer i den lokala, regionala och nationella politiken? Finns det anledning att lägga en knapp hundralapp i månaden för att läsa våra starka och namnkunniga profiler? Och alla våra viktiga, ambitiösa och arbetskrävande granskningar – vill ni ta del av dem?
Stort tack till alla nya digitala kunder - och till alla er andra som betalar, läser och bidrar – till vår oumbärliga journalistik. Vi fortsätter att jobba hårt för ert förtroende.

Vill du veta mer?

Mina tips till den som vill lära sig mer om tidningsbranschen är:
• Den kunniga mediekännaren Malin Ekman på Svenska Dagbladet.
• Radioprogrammet "Medierna" i P1 på lördagar kl 11.05 eller på SR play
• Mediepodden med branschprofilerna Olle Lidbom och Emanuel Karlsten
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen