Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Indien vill utrota avgasrören på 15 år

Under de närmaste 15 åren ska den ökänt smoggiga indiska trafiken helt gå över till avgasfria fordon, enligt ett förslag som premiärminister Modi står bakom. – Detta är en av de mest radikala förändringarna Indiens regering diskuterar, säger Puneet Gupta på konsultfirman IHS Markit.

Pawan Goenka, chef på fordonstillverkaren Mahindra, visar upp Hyalfa, en vätgasdriven tuk-tuk. Arkivbild.Bild: Mustafa Quraishi
– Att alla bilar skulle vara elektriska är en avlägsen dröm, tillägger Gupta i en intervju med nyhetsbyrån Reuters.
Men regeringen vill rivstarta för att uppfylla drömmen, enligt en 90-sidig plan från tankesmedjan Niti Aayog som Reuters kommit över. Rapporten läggs fram i veckan, och eftersom Niti Aayog leds av premiärminister Narendra Modi själv väntas upplägget få stort genomslag.
Inom ett år ska miljöreformerna inledas med bland annat laddinfrastruktur och bygget av en fabrik för utbytbara batterier till eldrivna motorcyklar och "tuk-tuks" – en indisk variant av Teslas omsusade gigafabrik i Nevada, om man så vill.
Rapporten sneglar också mot Kina, och vill kopiera upplägget med hård ransonering av nya registreringsskyltar. I städer som Peking och Shanghai kan det vara svårt eller dyrt att få plåtar till ett nytt fossilfordon, medan det finns obegränsat med skyltar till avgasfria varianter.
Rapporten delar upp framtiden i femårsplaner, med ett slutmål att inga bilar i Indien ska vara fossildrivna 2032. Om det gäller den befintliga bilparken eller bara försäljningen av nya bilar framgår inte.
Bilindustrin väntas vara motsträvig, liksom den i EU och USA försökt motarbeta hårdare avgaskrav. Men Niti Aayog lockar med att om Indien går i bräschen kan det ge handelsmöjligheter. En modern, miljövänligare transportnäring "kan få avsevärd effekt både inom landet och globalt", hoppas rapporten.
Världshälsoorganisationen (WHO) korade häromåret Delhi till världens mest förorenade stad.
Fakta

Rasande tillväxt – i mån av plats

Indiska storstäder har länge lidit av hiskeliga trafikproblem, men som helhet är Indien fortfarande nästan jungfrulig mark för fordonsindustrin. Så sent som 2013 hade landet med kring 1 300 miljoner invånare enligt branschorganisationen OICA bara drygt hälften så många bilar som Tyskland, vars befolkning uppgår till 80 miljoner.

Även jämfört med Kina, som har 1,4 miljarder invånare, ligger Indien väldigt lågt i fordonsstatistiken. 2013 hade Indien enligt OICA 25 miljoner motorfordon på vägarna (tvåhjulingar undantagna), medan Kina hade fem gånger så många.

I mån av plats ute på gatorna kan därför Indiens fordonsmarknad växa väldigt kraftigt. Antalet fordon har beräknats kunna fördubblas från 2015 till 2020.

Gå till toppen