Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Jimmy Wilhelmsson

Jimmy Wilhelmsson: ”Amiga 500 fick datortillverkare att förstå att underhållning var hemdatorns framtid”

För att förstå nuet behöver man kunna sin historia. Det tycker Jimmy Wilhelmsson. Nu ger han ut sin andra bok om åttiotalets hemdatorer som har skapat flera av dagens skånska stornamn inom spelutveckling, musik och IT.

"Spelindustrin är ett otroligt intressant kulturfenomen och det har de här gamla datorerna lagt grunden för", säger Jimmy Wilhelmsson som skrivit "Generation 500: Amiga 500 tog mig dit jag ville”.Bild: Jenny Leyman
Näringsliv möter Jimmy Wilhelmsson i september 2014 när han lämnat sitt uppdrag som kommunikationsansvarig på Ideon. Han jobbar främst som kommunikationschef på Malmöbolaget Incentive och så har han precis skrivit klart sin första bok som handlar om hur allt började för den svenska IT- och spelindustrin: med hemdatorerna. Boken handlar om hemdatorn Commodore 64 och får namnet ”Generation 64: Commodore 64 gjorde mig till den jag är”.
”Jag tror att man bara vet vart man är på väg om man ser var man kommer från” sa du då. Tänker du likadant i dag?
– Absolut, det handlar om kopplingen mellan gammalt och nytt. Om trettio år är vi inte så många kvar som var med när hemdatorerna började förändra världen. De som var med då har mycket viktigt att berätta.
De tretusen första exemplaren av boken sålde slut på två månader.
I dag är uppföljaren om nästa hemdator från åttiotalet klar.
– Vi lever i en tid där framför allt spelindustrin är ett otroligt intressant kulturfenomen och det har de här gamla datorerna lagt grunden för, säger Jimmy Wilhelmsson.
Hans nya bok handlar om de unga som växte upp med Commodores efterföljande dator, Amiga 500, som kom till Sverige 1987. Datorns specialkretsar bidrog till tusentals färger och flera digitala ljudkanaler. Samtidigt hade näringslivet fortfarande monokroma datorer för text- och sifferhantering. Därför blev det de som var unga i slutet på åttiotalet som blev den nya generationen digitala pionjärer, menar Jimmy Wilhelmsson.
– De lärde sig att utan dyr kringutrustning skapa elektronisk musik, avancerad grafik, processortunga animationer och nya spelinnovationer i sina tonårsrum.
Ungdomarna blev de första som fick en inblick i vad datorerna skulle betyda för oss i dag, menar Jimmy Wilhelmsson.
– Det var här de hittade intresset för modern datorgrafik. De förstod att det fanns sätt för datorer att efterapa verkligheten. Unga var influerade av färg och ljud, man insåg att det här med datorer skulle flätas samman med musik, film och foto.
I dag ligger ”ungdomarna” bakom mängder av den avancerade datorgrafikindustri som bland annat finns i Lund. Bolag som Arm, Narrative, Intel, Microsoft, Nvidia, Axis och Volvo har mängder av Amiga-kompetens på ledande positioner, säger Jimmy Wilhelmsson.
I boken har han intervjuat bland annat professor Tomas Akenine-Möller som har startat upp både Intel och Nvidias forskningsavdelningar i Lund, och Mårten Björkman från Norra Nöbbelöv – expert inom dator- och robotseende på Kungliga tekniska högskolan.
– TAT, The Astonishing Tribe, är också gamla Amiga-användare. Axwell i musikgruppen Swedish House Mafia också och spelföretaget Massives senaste stora hitspel The Division – Ola Strandh som skrev all musik till spelet är också gammal Amiga-musiker. Och spelduon Mediocre gjorde sina första spel på Amiga-scenen.
Vad var det som gjorde just Amiga 500 så viktig?
– Amiga 500 fick datortillverkare att förstå att underhållning var hemdatorns framtid - och att ungdomarna var bättre på datorgrafik än de själva var. Det har skapat dagens bolag, det de jobbar på och dem som jobbar i dem.
Jimmy Wilhelmsson.Bild: Jenny Leyman

Jimmy Wilhelmsson

Stad: Malmö
Då: Hade han precis skrivit klart en bok om Commodore 64.
Nu: Släpper sina nya bok ”Generation 500: Amiga 500 tog mig dit jag ville” i början på juni.
Det har Amiga 500 betytt: ”Visade redan för 30 år sedan att grafiska och ljudmässiga branscher som musik och film skulle flytta in i datorn – det var verkligen inte självklart 1987. Unga såg till att det skedde.”
Commodore 64 vs Amiga 500: ”Commodore var den första sociala datorn. Amiga var den första framgångsrika som hade riktiga digitala ljudkanaler och tusentals färger som unga och familjer hade råd med.”
Detta skriver vi böcker om i framtiden: ”Minecraft brukar folk svara, men jag är inte säker. Jag tror mer på Coder dojos som folk skickar barn till. När jag växte upp sa de vuxna att ’du kan ju inte sitta inne hela sommaren, ut och kicka boll’, det är en sån grej att det finns förståelse hos många vuxna att ’det vore nog bra om mitt barn lärde sig att programmera’.”
Gå till toppen