Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nöje

Björkman ska sprida Mello i världen

Tävlingschefen Christer Björkman är ett hett villebråd i Eurovision-världen. Nästa stopp kan bli Australien – och sedan finns andra potentiella uppdragsgivare. – Det ingår lite i planen, säger han.

Christer Björkman – en kringresande Melodifestivalkonsult. Arkivbild.Bild: Christine Olsson/TT
Christer Björkmans framgångar som chef över den svenska Melodifestivalen och sina nu tre Eurovision-evenemang har gjort honom aktuell för att styra upp flera EBU-länders nationella uttagningar.
Och det är precis vad han vill också. Då han tar en paus från jobbet som exekutiv producent för Melodifestivalen har han dessutom tid.
– Det finns en uttalad ambition mellan mig och SVT under de här fyra åren som jag bara ska vara tävlingsproducent i Sverige till att hjälpa andra och att konsulta för att sprida vår "knowhow" om hur man kan sprida det lokala varumärket, säger han.
– På det sättet höjer vi standarden i Eurovision och på det sättet tryggar vi varumärket. Det är en win-win-grej. Det ingår lite i planen.
TT: Så Australien lockar?
– Det råkar vara så att Australien har uttalat väldigt tydligt att de vill det och de har säkert en plan. Men det är klart jag kommer ha en dialog med dem. Det är en tajmingfråga, det handlar om vilken tid på året de tänker göra det. Men som konsult går det absolut att hjälpa dem.
TT: Mello lämnar du inte?
– Nej, det gör jag inte.
Läs alla artiklar om: Eurovision Song Contest 2017
Gå till toppen