Kultur

Gösta Flemming – ett fotografiskt original

Gösta Flemming hemma i Linnebacka, utanför Grebbestad på västkusten.Bild: Photographer: Johan Ryden
Fotoboksförläggaren Gösta Flemming hämtar upp mig med sin frans­ka skåpbil utanför Tanums station, för att ta oss till redaktionen i Linnebacka vid Skagerraks otillgängliga kustremsa. Trots att Gösta är ett betydande branschnamn och att förlaget Journal står bakom flera internationella framgångar är hans gärning relativt anonym för den breda läsekretsen. Men det är inte försäljningssiffror som driver honom, inte i förs­ta hand, istället arbetar han envist med ambitionen att lyfta fram kvalitativ fotografi. Över hundra titlar har det blivit sedan starten. Böcker som sannolikt aldrig annars skulle ha blivit utgivna.
– Arbetsmarknaden för fotografer har förändrats. Tidigare jobbade man ofta på tidning och det var lätt att hitta frilansuppdrag, nu är den marknaden minimerad och åtskilliga fotografer är hänvisade till utställningar och böcker. Och många av dem som är uppvuxna i den digitala eran börjar tröttna på fladdret på nätet och vill ha något de kan hålla i händerna. Men jag måste uppleva en trovärdighet i det fotografen vill berätta och har avböjt många utgivningsförslag, även sådan som redan är finansierade. Som kokböcker, varför skulle jag ge ut kokböcker? Det känns inte angeläget om projekten inte träffar mig.
Allt startade 1991. Gösta ville prompt ha ut en svensk upplaga av Fred Ritchins ”In our own image – the coming revolution in photography” till premiäröppningen av Fotomässan i Göteborg. När inget av de förlag han kontaktat ansåg sig ha möjlighet med endast ett halvårs tidsmarginal bestämde han sig helt sonika för att publicera boken själv. Journal var därmed ett faktum.
– I början var jag naiv och tog banklån för att kunna finansiera det jag tyckte var bra och var övertygad om att böckerna skulle sälja som smör. Det gjorde de naturligtvis inte. Jag driver förlaget med små marginaler och ansvarar själv för alltifrån formgivning till distribution. En del böcker är relativt lättjobbade medan and­ra, exempelvis biografin om Victor Hasselblad, har tagit enormt mycket tid i anspråk – stora textmassor, faktagranskning, och bokens författare, Sören Gunnarsson, som ständigt hittade nya uppgifter som krävde korrigeringar. Men samtidigt är arbetet väldigt stimulerande och kul.
Den smått klassiska ”Landet utom sig” av Lars Tunbjörk skulle först publiceras av Bra böcker. Men de trodde inte riktigt på materialets potential. För Gösta var det en självklarhet att boken skulle ges ut. ”Landet utom sig”, som numera blivit en eftertraktad raritet, lanserades med fyra olika omslag, i lika många färgkombinationer, som i hängivna samlarkretsar är av högsta vikt att försöka förvärva. Men det som ser ut att vara en spekulativ marknadsföringsstrategi bottnar i en vanlig mänsklig fadäs.
– Bokbindaren hade missat att beställa hem foliematerial i de färger vi bestämt. Bokens formgivare, Greger Ulf Nilson, samt Lars och jag beslutade snabbt att de skulle använda det röda och gröna foliet till så många böcker det räckte, och sedan fylla på med blått och grönt, blått och silver, silver och guld, tills upplagan var säkrad. En snabb kreativ lösning i sista stund.
Listan på fotografer som uppmärksammats utanför landets gränser efter ett samarbete med förlaget kan göras lång. Och genom åren kan Gösta Flemming stoltsera med flest vinnande titlar i Svenska fotobokspriset och tidigare i våras belönades Hendrik Zeitlers praktverk ”The chosen ones” av Svensk bokkonst.
– Men Sverige är ett litet land. Efter säkert tjugo år på bokmässan i Göteborg hoppade jag av i fjol. Det var inte längre ekonomiskt försvarbart. Initiativ som Fotoboksdagarna i Landskrona är bra, men tyvärr lockar de för få besökare. Istället fokuserar jag nu på nischade fotoboksmässor som Poly­copies i Paris, Vienna photobook festival och Unseen i Amsterdam.
Lika komplicerat som det är att ta sig till Journals redaktion är det att lyckas bestämma en dag när Gösta är tillgänglig. När vi till sist kan träffas är han precis tillbaka på västkusten efter att i Danmark ha övervakat trycket till den tredje volymen av bokserien ”Norwegian journal of photography” som i dagarna haft release i Oslo. Ett angeläget yttrandefrihetsprojekt för att stärka det dokumentära fotografiets ställning i Norge.
– ”Norwegian journal of photo­graphy” är en ambitiös långsiktig satsning som ger många duktiga norska fotografer svängrum att utvecklas. Flera av dem är okända för mig och det är spännande att ta del av nya arbeten.

Gösta Flemming

Svensk fotoboksförläggare, född i Göteborg 1955 och uppvuxen i Härnösand. Numera bosatt i Linnebacka utanför Grebbestad.
Fotoböcker som inspirerat: Som barn Hans Hammarskiölds ”Billa och jag”, senare i livet Christer Strömholms ”Poste Restante” och Sune Jonssons böcker.
Publicerat flest antal vinnande titlar av Svenska fotobokspriset.
Aktuell den tredje volymen av bokserien ”Norwegian journal of photography”.
Gå till toppen