Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Dygnet runt

Nina Persson gör politisk kabaré i Malmö – så blir Stadsteaterns nästa säsong

The Cardigans-sångerskan Nina Persson gör politisk kabaré på Malmö stadsteaters scen nästa säsong. Dessutom blir det gaydramat ”Angels in America”, familjeföreställningen ”Den oändliga historien”, relationskomedin ”Dylansällskapet” och seniorrevolutionen i ”Evigt ung” på den nya repertoaren.

Nina Persson.Bild: Emmalisa Pauly
På tisdagen avslöjades vad som ska hända på Malmö stadsteaters scener det kommande året. Den nya teaterchefen Kitte Wagner berättar att en del av den kommande säsongen var bestämd redan innan hon påbörjade sitt jobb i höstas, men att resten tagits fram genom en ny arbetsmetod som involverar den runt tjugo personer stora teaterensemblen på ett annat sätt.
– Jag vill använda ensemblen som kärnan i det konstnärliga arbetet. Vi har utarbetat en metod nu där vi först tillsammans samlar in idéer och gör workshops. Sen testar vi idéerna tillsammans med regissör och det konstnärliga rådet för att se vilka idéer som är de mest mogna och var det finns mest energi. Och som tredje led testar vi idéerna på en provpublik för att få igång en dialog och känna vibrationerna från dem, säger Kitte Wagner.
– Så det är inte jag som har skapat repertoaren, utan det är jag och ensemblen tillsammans. Det är vår repertoar. Runtom i världen håller man på att stänga ner ensembler och börja göra primadonnateater med inhyrda stjärnor, men i längden går det inte. Det är det som är så speciellt med Malmö att vi har en sådan fantastisk ensemble, säger Kitte Wagner.
Den kommande säsongen tar ett rejält avstamp i den senaste tidens politiska diskussioner.
– En tematik som vi ständigt diskuterar inom ensemblen är det humanistiska. Att alla är lika och alla är födda lika, men att den tanken är utmanad i vårt samhälle. Vi ser på migrationen, segregationen, klassfrågor och vi är speciellt nyfikna på vad det gör med mänskliga relationer. Vad händer med relationerna när olikheterna ökar? säger Kitte Wagner.
Tre av höstens föreställningar stämmer in på det temat. En av dem är 80-talsklassikern ”Angels in America” om en kärlekshistoria mellan två män i ett hycklande USA.
– Den har fått en renässans nu och vi tror att vi behöver spela den eftersom det amerikanska samhället har blivit homofobiskt och fake news, säger Kitte Wagner.
"Angels in America" är uppdelad i två delar och i Malmö ska de i höst spela den första delen på nästan tre timmar.
– Om publiken känner sig sugen på mer så gör vi den andra också och då kan vi göra en heldagsföreställning. Det gör de på The National Theatre i London just nu, säger Kitte Wagner.
Den andra föreställningen på temat är Strindbergs ”Fröken Julie” om klassklyftor och kärlek och den tredje är tyske hyllade dramatikern Roland Schimmelpfennigs ”Det svarta vattnet” om ett gäng ungdomar som en sommarkväll tar sig in på en tomt för att festa i en swimmingpool. Det är folk från överklass och förort – några blir kära. Sen kastas publiken fram och tillbaka i tiden mellan då och tjugo år senare.
– När man är 18 år finns inga sociala olikheter, utan man kan bli kär i den som kommer från arbetarklassfamiljen eller från en turkisk familj. Men tjugo år senare så blir man inte det. Så det är en berättelse om vad olikheter gör med oss. Många i ensemblen har velat spela den här, säger Kitte Wagner.
En annan stor politisk satsning är den politiska kabaré som fått namnet ”Vinnaren tar allt” och som görs tillsammans med nybildade Medborgarbandet. Bakom det namnet står The Cardigans-sångerskan Nina Persson och Malmöarrangören Gudrun Hauksdottir.
– De har inspirerats av The Citizen Band i New York som var en del av Obamas valkampanj, berättar Kitte Wagner.
En grupp författare ska skriva manus till ”Vinnaren tar allt” och det kommer att bli allt från satir till rockmusik till cirkusartister.
Hur ser du på att ta ställning inför ett riksdagsval?
– Det kommer vi inte att göra. Vi är konstnärer. Det kommer aldrig att bli partipolitik, men däremot kommer vår utgångspunkt att vara humanism, säger Kitte Wagner.
Kitte Wagner.Bild: Emmalisa Pauly
Under den kommande säsongen kommer Malmö stadsteaters publik även att få se:
Familjeföreställningen ”Den oändliga historien" som en magisk och musikalisk berättelse i en dramatisering av norska Nina Wester och med nyskriven musik av Rebekka Karijord. En av rollerna ska göras av Josefin Iziamo som läst boken tre gånger.
– Det är min och min sons älsklingsbok. Michael Ende har en så rik fantasi och fantastiskt språk. Den säger jättemycket om vår tid där fantasi och magi är hotat, säger Josefin Iziamo.
Erik Gedeons ”Evigt ung” som inte satts upp i Malmö tidigare, där däremot hans ”Min vän fascisten” och ”Ingvar” visats. Här handlar det om att Malmö stadsteater lagts ner och blivit ålderdomshem för pensionerade skådespelare och hur de försöker bryta sig loss från förväntningarna av vad det innebär att bli gammal. Det blir en föreställning fylld med kända pop- och rocklåtar.
– Jag känner att det är en revolution på gång kring detta. Äldre kommer inte i framtiden att bete sig så som äldre alltid har gjort. Hippie- och rockgenerationen vill inte bli bortglömda, säger Kitte Wagner och berättar att de tänker arrangera diskussioner i ämnet "seniorrevolutionen" under hösten.
”Dylansällskapet” av Dennis Magnusson och Dennis Sandin har tidigare visats i Stockholm, men kommer nu till Malmö. Ensemblen här består av enbart män och historien kretsar kring ett antal män som är över 50 år och lever och andas Bob Dylan. Men föreställningen handlar om relationer mellan män som har svårt att prata om relationer.
– Dylan är bara en förevändning för att få dryfta familjeliv, barn, karriär, cancer och det tråkiga livet utanför. Det är en pjäs om manlighet, säger Göran Dyrssen som ska göra en av rollerna.
Om ”Dylansällskapet” hade enbart män på scen så är det tvärtom i komedin ”Fly me to the moon” om två medelålders kvinnor i hemtjänsten i Malmö som drömmer om ett bättre liv och en dag uppenbarar sig möjligheten.
Stadsteaterchefen Kitte Wagner säger att hon känner att det är viktigt att våga mycket på bägge teaterns scener.
– Oftast är de de minsta scenerna som får agera teaterlaboratorier och då hamnar man i en situation där den stora scenen gör trygga och säkra föreställningar. Men för mig finns inte det valet. Publiken måste känna att vi vågar även på den stora scenen.
Stadsteaterns barn- och ungdomssatsning Unga Teatern ska förutom "Den oändliga historien" även ge föreställningen "En annan värld" som är ett samarbete med Individuell Människohjälp.
– Barn som flytt hit och inte vet om de får stanna har tillsammans med vår pedagog tecknat en annan värld. Denna värld har vi sen gjort till animationer som man kan ge liv i form av projiceringar. Sen kan skådespelarna agera med dessa projiceringar. Ungefär som streckfiguren i Måns Zelmerlöws "Heroes"-framträdande, berättar Unga Teaterns konstnärliga ledare Sara Cronberg.
Hon ska även bjuda på skräckvandringar baserade på verkliga händelser i Hipp-huset. Men även pinsam teater för unga tjejer.
– "Cringe marmelad" handlar om tweenies, alltså tjejer i åldern 10–12 år, och sexualitet och pinsamheter i den åldern. Det är en humorföreställning med tv-profilerna Amelie Nørgaard och Anna Granath, berättar Sara Cronberg.
Fakta

Nästa säsongs premiärer på Malmö stadsteater

15 september: ”Det svarta vattnet” av Roland Schimmelpfennig. På Intiman. Regi: Martin Rosengardten. I rollerna: Jasser Al-Faisal, Magdalena Eshaya, Josefin Iziamo, Karin Lithman, Ossi Niskala, Erik Olsson, Sandra Sojiljkovic, Johannes Wanselow.

23 september: ”Angels in America” av Tony Kushner. På Hipp. Regi: Anders Lundorph. I rollerna: Sven Boräng, Mattias Linderoth, Fredrik Gunnarson, Cecilia Lindqvist, Susanne Karlsson, Jimmy Endeley, Mari Götesdotter, Henrik Svalander.

7 oktober: ”Evigt ung” av Erik Gedeon. På Intiman. Regi: Heinrich Christensen. I rollerna: Marianne Mörck, Hans-Peter Edh, Li Brådhe, Sanna Hodell, Bill Hugg, Håkan Paaske, Katarina Lundgren-Hugg.

11 november: Nypremiär av ”Ni kan kalla mig Ernst” av Petra Brylander och Cecilia Lindqvist. På Intiman. Regi: Petra Brylander. I rollen: Cecilia Lindqvist.

25 november: ”Den oändliga historien” av Michael Ende. På Hipp. Familjeföreställning. Regi: Nina Wester. I rollerna: Viktoria Andersson, Göran Dyrssen, Mari Götesdotter, Josefin Iziamo, André Nilsson, Lars-Göran Ragnarsson och Jan Vesala.

16 december: ”Fröken Julie” av August Strindberg. På Hipp. Regi: Moqi Simon Trolin. I rollerna Fredrik Gunnarson, Karin Lithman, Angelica Radvolt.

2 februari: ”Fly to the moon” av Marie Jones. På Intiman. Regi: Maria Löfgren. I rollerna: Susanne Karlsson och Sandra Stojiljkovic.

9 mars: ”Vinnaren tar allt”. Politisk kabaret. På Hipp. Regi: Hugo Hansén. På scen: Sven Boräng, Li Brådhe, Mari Götesdotter, Nina Persson, Angelica Radvolt, Magdi Saleh, Sakib Zabbar m fl.

16 mars: ”Dylansällskapet” av Dennis Magnusson. På Intiman. Regi: Anders Lundorph. I rollerna: Göran Dyrssen, Hans-Peter Edh, Erik Olsson och Håkan Paaske.

14 april: ”Episod” av Lars Norén. På Intiman. Samproduktion med Jupither Josephsson Theatre Company. Regi: Sofia Jupither. I rollerna: Cecilia Lindqvist, Åsa Persson, Jonas Sjöqvist, Elisabeth Wernesjö m fl.

15–19 maj: "Boschs dröm". Gästspel av cirkussällskapet Les 7 Doigts och Republique.

På Unga Teatern visas:

8 september: ”En annan värld” av Sara Cronberg. På Studion. I regi av Sara Cronberg. I rollen: Lilja Fredriksson.

10–11 oktober: ”Den e vi” i gästspel av Fryshuset/Dramaten. På Hipp. I regi av Ulf Stenberg. På scen: David Book, Charlotta Jonsson, Karim Carlsson, Shada-Helin Sulhav samt lokala artister.

31 oktober: ”Skräckvandring – det spökar på Hipp”. På Hipp. Regi: Sara Cronberg. I rollerna: Sven Boräng, Sandra Stojiljkovic, Henrik Svalander och Erik Olsson.

7–15 december: ”Totto, Otto och deras bästa vän Lilla” i gästspel av Kompani Kanalje. På Studion. Regi: Samuel Gustavsson. I rollerna: Jan Unestam och Petter Wadsten.

28 februari: ”Cringe Marmelad” av Amelie Nørgaard och Anna Granath. På Studion. Regi: Amelie Nørgaard och Anna Granath.

27 april: ”Jag, mig själv och min stora feta persiska pappa”. En monolog av Hassan Preisler och bygger på skådespelaren Johannes Wanselows egen resa för att leta upp sin pappa som han inte träffat tidigare. På Studion.

Håll koll på Malmös nöjesliv – följ Dygnet Runt på Facebook
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Läs alla artiklar om: Malmö stadsteaters kommande säsong
Gå till toppen