Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Skånska matentreprenörer lyckas med kamikazeuppdrag

– En väldigt stor del har lyckats väldigt bra hittills, säger Carl Eckerdal, chefsekonom på Livsmedelsföretagen. Han har analyserat hur det går för svenska matentreprenörer som startade aktiebolag 2010-2014.

Catherine Bentzel och Sarah Weibull startade Djunked som tillverkar chiasmoothies 2014. Foto: Livsmedelsföretagen
Analysen befäster bilden av Skåne som ett av Sveriges verkliga matcentrum. Av 732 livsmedelsföretag (aktiebolag) som startades 2010-2014 och fortfarande är aktiva finns 17 procent, 122 bolag, i Skåne. Det är bara Stockholms län som har fler matentreprenörer, 176 stycken.
Och det går bra. Medelomsättningen i Sverige för dessa företag är 3,29 miljoner kronor enligt de senaste uppgifterna som är från 2015. För de skånska företagen går det marginellt, men dock, bättre. Medelomsättningen ligger på 3,33 miljoner kronor. Fler än hälften av företagen hade dessutom minst en anställd – medelantalet bland dem var 4,2 anställda.
– Att så många klarar sig så bra är positivt överraskande. Att starta eget i livsmedelsbranschen är ett kamakazieuppdrag. Man ger sig in en av de mest konkurrensutsatta branscherna i Europa. Mellan 2006 och 2015 har det tillkommit nästan 1000 företag bara i Sverige. Livsmedelslagstiftningen är dessutom svår att förstå och följa, säger Carl Eckerdal.
Carl Eckerdal, är chefsekonom på Livsmedelsföretagen.
Nyckeln till framgång är att hålla verksamheten i liten skala och satsa på ett lokalt förankrat premiumkoncept. På det sättet lyckas entreprenörerna överbrygga den stora svårigheten i att komma in i dagligvaruhandeln. Många säljer genom gårdsbutiker, matkassar, egna digitala kanaler och håller egna provningar.
– De små är bättre på att hitta nya vägar och snappa upp trender. Vi inom branschen hoppas att det ska smitta av sig på de större drakarna.
Hälsa och hållbarhet är centrala begrepp för de flesta matentreprenörer. Funktionella drycker och andra alkoholfria eller alkoholfattiga drycker är växande segment.
Hur många matentreprenörer har blivit tvungna att ge upp?
– Jag vill också ha svar på den frågan, men vi har tyvärr inte kunnat få fram den statistiken. Men min teori är att det är ganska få. Vi har ju bara tittat på dem som har startat i aktiebolag och branschen har haft en bra period.
Många av dem som har överlevt är också optimistiska inför framtiden. Företagens målsättning är i snitt att tredubbla sin omsättning inom fem år. Sex av tio företag har planer på att anställa, nio av tio kommer att utveckla fler produkter och fem av tio kommer att börja exportera eller utöka sin befintliga export. Lyckas de nya startup-företagen uppnå sina mål kan det skapas uppemot 3 700 nya jobb till och med 2022.
Fakta

Mattoppen

1. Det vanligaste nya matföretaget är ett bageri, runt en fjärdedel är bagerier.

2. Att starta eget ölbryggeri är fortfarande populärt, näst vanligast.

3. Kött- och charkföretag är tredje vanligast i när någon startar nytt matföretag i Sverige.

Fakta

Om rapporten

Startuprapporten är framtagen av Livsmedelsföretagen. Rapporten bygger på en analys av 732 aktiebolag som startades inom livsmedelssektorn 2010-2014 och fortfarande är aktiva, en kvantitativ undersökning bland 90 av företagen samt djupintervjuer med ytterligare 14 företagare. Undersökningen genomfördes under mars och april 2017.

Nablus Ost i Malmö är ett familjeföretag som tidigare har fått innovationspris. På bild Abou Anan.Bild: Sara Johari
Läs också Minskat matsvinn en dygd för svenskar
Läs också Rescued Fruits inleder samarbete med Ica
Läs också Malmö Aviation i miljonavtal om lokal mat
Gå till toppen