Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Svensk speljätte startar studio i Malmö

Malmös spelvärld lockar nu en av Sveriges största aktörer. Sydsvenskan kan idag avslöja att speljätten Paradox Interactive i sommar startar en helt ny spelstudio i Malmö med fokus på att bli en spjutspets inom mobila spel. Bakom står en av Malmös största spelprofiler: Kim Nordström.

Kim Nordström tar Paradox Interactive till Malmö.Bild: Patrik Renmark
I höstas blev det klart att det stora svenska spelförlaget Paradox Interactive rekryterat Kim Nordström för att leda företagets innovations- och mobilverksamhet. Kim Nordström är känd för spelkunniga som studiochef för Southend Interactive i Malmö, jobbade med Playstation Mobile i USA och senast studiochef för Candy Crush-företaget Kings kontor i Malmö.
När Dygnet Runt intervjuade Kim Nordström i november så lät det redan då som att Paradox kanske skulle starta något i Malmö. Nu kan Sydsvenskan avslöja att så blir fallet.
Den 1 juni startar Paradox Interactive en ny spelstudio i Malmö på ännu obestämd adress. Redan är fem personer anställda och fler ska det bli.
– Vi siktar på att vara åtta personer innan året är över. Det finns inget mål att skapa en jättestor studio som ska växa snabbt, utan tanken är en mindre studio som ska bli en spjutspets mobilt och som sen kan växa organiskt när det finns behov, säger Kim Nordström till Sydsvenskan.
Paradox Interactive har mer än 200 anställda och växer hela tiden. Idag har de kontor i Stockholm och Umeå och deras inriktning är på strategispel för pc med framgångar som ”Cities: Skylines”, ”Europa Universalis” och ”Crusader Kings”. Nu är Kim Nordströms uppdrag att föra över Paraodox varumärken till mobilen. Därför startar de studion i Malmö som blir företagets första mobilstudio.
– Vi vill inte få de befintliga studiorna att börja bygga mobila spel, utan de ska fokusera på att göra pc-spel vilket de är bäst på. Så planen är istället att bygga en ny studio som är helt mobilfokuserad. Vi vill lägga ut mycket spel på andra studior och ha många spel i produktion. Vi har redan annonserat att göra ”Prison Architect” mobilt, men tanken är att få ytterligare 3–5 spel i produktion i år, säger Kim Nordström.
Det känns helt enkelt lite hetare i Malmö än i Stockholm.
Varför Malmö?
– För att det finns så mycket talang här och för att det är ett stort tillväxtområde. Det känns väldigt roligt att få vara med och bidra till att det fortsätter växa. Det känns helt enkelt lite hetare i Malmö än i Stockholm. Bygger man ett nytt kontor kan man göra det mitt i stan i Malmö. Boendesituationen är lättare här och det är billigare att leva här. Men den avgörande faktorn har varit talangen, säger Kim Nordström.
De fem tillsatta tjänsterna har sökts av folk från hela världen. Trots att det inte stod i annonsen att kontoret skulle ligga i Malmö så var det många från Malmö som sökte. Tre av de fem tjänsterna har gått till personer från Malmö.
Vad är det som har lockat folk?
– Dels är det att få vara med och starta något nytt utan att själv behöva ta risken och göra allt själv. Och dels är det möjligheten att få skapa den här typen av mobila spel med djup och komplexitet. Det saknas idag.
Vad kommer det här att betyda för Malmö?
– Jag tror att det är bra att det kommer in en lite större och mer etablerad aktör. Paradox är inte ett företag som kommer att försvinna, så det kommer att ge stabilitet och trygghet. På sikt är det också bra för att det kommer att göra att folk roterar och jag gillar när kunskap sprids. På så sätt kan man bygga spelindustrin i området.
Kim Nordström.Bild: Patrik Renmark
Än är det inte bestämt vilka spel den nya studio ska skapa. Men uppdraget är att ta Paradox Interactives befintliga varumärken in i mobilvärlden.
– Vi har inga planer på att bygga samma spel mobilt, utan tanken är att utgå från varumärkena och bygga nya typer av spel.
Vilken är den stora utmaningen?
– Att hitta balansen. Mobilspelande handlar ju om många korta sessioner, medan konsolspel brukar handla om få långa sessioner. Att erbjuda ett långt och komplext spel för mobilen kan inte handla om att skala bort allt, utan man måste hitta en balans. Vi har ganska många bra idéer på hur vi ska göra det, säger Kim Nordström.
De nya Paradox-spelen för mobilen kommer att bygga på free-to-play-modellen. Så själva spelet kommer inte att kosta något, men däremot kommer vissa saker att kosta inne i spelet.
– Man måste få in spelarna i spelet och sen erbjuda dem ett bra värde för pengarna. Inte en massa lurendrejeri, säger Kim Nordström.
Vad blir din roll i den nya studion?
– Min roll är inte att driva studion, men eftersom jag gjort det tidigare så kommer jag att göra det intialt. Men till hösten kommer vi att börja leta efter en studiochef och det hade varit sjukt roligt om det blev en tjej. Men givetvis är det rätt människa för rätt jobb som gäller. När studiochefen är på plats så kommer den att rapportera till den som är chef för alla studior, men jag kommer fortfarande att jobba med Malmöstudion med själva produkterna. Jag vill se till att Malmöstudion har högst sannolikhet att bygga det bästa spelet.
När bestämmer ni vilket spel ni ska börja jobba med?
– Först ska de anställda få komma in och jobba några månader i Stockholm för att lära känna företagets kultur. Den 1 augusti siktar vi på att vara igång i Malmö och då drar vi igång. Det finns såklart embryon till produkter, men det är viktigt för oss att de anställda känner ägarskap och få vara med och göra spelen till deras, säger Kim Nordström och tillägger att det kan finnas en poäng att inleda med ett spel som har en trogen och stabil publik, snarare än ett nytt spel med en ny publik. Vilket kan tala för varumärken som ”Hearts of Iron” och ”Crusader Kings” snarare än ”Cities: Skylines”.
När är planen att Malmöstudion ska ha sitt första spel klart?
– Idealiskt har vi något i andra halvan av 2018.
Håll koll på Malmös spelbransch – följ Dygnet Runt på Facebook
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen