Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Skolelever ger ut sina noveller i en bok

På en kurs för några år sedan såg skolbibliotekarien Christine Landin hur stolt en elev som fått ge ut en bok var. Då föddes idén: Tänk om barnen på hennes skola kunde skapa en novellbok ihop. Nu är den här.

Christine Landin har i många år drivit läs- och skrivprojekt på Ängsdals skola i Bunkeflostrand. Med idén om att eleverna skulle göra en bok sökte hon i år pengar av Kulturrådet till ett Skapande Skola-projekt.
– Detta har varit en dröm - ett projekt från idé till slutprodukt. Skaparglädjen har blomstrat och det stimulerar läsningen. För att läsa och skriva går ju hand i hand, säger hon.
Och det blev inte bara en bok. På onsdagen var det vernissage på inte mindre än fem böcker skrivna av alla eleverna på skolan, från förskoleklass till årskurs nio. Böckerna med egna designade omslag låg uppradade på ett bord och föräldrarna kunde beställa dem för en hundring. De trycks nämligen på efterfrågan.
Christina Nordlander och Albin Lundin går på Ängsdals skola i Bunkeflostrand där skolbibliotekarien Christine Landin (mitten) drog igång skrivprojektet som mynnade ut i fem böcker.
– Det blev bra, tycker Christina Nordlander, som går i fyran och har skrivit en novell om när kriget kommer och där den treåriga lillebrodern vill hjälpa till och så småningom blir självaste superhjälten.
Albin Lundin, som går i femman, ville ha spänning och författade en spökhistoria.
– Det svåraste var att bestämma sig för hur berättelsen skulle sluta, säger han.
Christine Landin tog hjälp av författaren Ingrid Remvall som introducerade bokskrivandet för barnen. Först spånade de kring idéer och karaktärer, sedan jobbade de med texthantering och konsten att ge feedback. Till slut fick de redigera sina texter och jobba med formgivning.
– Barnen fick skriva om vad de ville. Vi hade bara ett krav och det var att berättelsen skulle utspela sig i en skola. Sedan fick de olika saker som de skulle förhålla sig till i texten. Det kunde vara "dagbok", "fotsteg" eller "nyckel". När man tänker på de orden poppar idéerna upp, säger Ingrid Remvall.
Projektet har varit givande för alla elever, även för dem som inte mest av allt gillar att läsa och skriva, menar hon.
– För det viktigaste här är att komma på idéerna. Och har man väl gjort det, blir det lättare att skriva. Och då kommer också läsglädjen, säger hon.
Gå till toppen