Nöje

Kritikernas åsikter går isär om "The square"

Ruben Östlunds "The square" har haft sin världspremiär i Cannes och TT har pratat med utländska kritiker som tycker till om det svenska Guldpalmshoppet.

Ruben Östlunds "The square" har visats i Cannes.Bild: YANN COATSALIOU/AFP
Det är första gången på 17 år som Sverige har en film med i tävlan om Cannesfestivalens finaste pris – Guldpalmen.
I "The square" får vi följa chefen för ett modernt konstmuseum, Christian (Claes Bang). Han lever ett bekvämt liv i Stockholms innerstad och är allmänt framgångsrik. I filmens inledning blir han rånad på mobil och plånbok. Komplikationer uppstår när han försöker få tillbaka sina saker.
Komplikationer uppstår även när han får ihop det med en journalist (Elisabeth Moss) och på jobbet blir det snart också problem när ett överkreativt marketinggäng ska skapa en spännande pr-kampanj för den nya utställningen, The square.
Strax efter premiärvisningen är den brittiske filmkritikern Martyn Palmer imponerad av Östlunds senaste film.
– Den är oerhört bra, Ruben är en mästare när det gäller att skildra obekväma situationer och det fanns helt obetalbara scener i filmen. Det enda felet är att den är lite för lång, säger han till TT.
Men den nederländske kollegan Ab Zagt håller inte alls med.
– Vissa scener var bra, men den saggar och den var inte alls rolig. Men jag förstår vad han försöker säga – det svenska samhället håller på att gå åt helvete, säger han.
Etienne Sorin, filmjournalist och kritiker på Le Figaro tycker inte "The square" hade samma omedelbara känsla, som till exempel "Turist" och dess lavinscen.
TT: Är filmen ett steg framåt för Östlund?
– Bra fråga, jag vet inte, säger Sorin.
Landsmannen Sophie Torlotin på Radio France International tyckte att den var rolig men för lång.
– Det är intressant att följa huvudpersonen som är så superborgerlig på en resa där han tillslut finner en humanism inombords. Bäst är den när den driver med den samtida konstvärlden, säger hon.
Östlund har tidigare tävlat i Cannes med "Turist", men då i sidokategorin Un certain regard. Regissören har tidigare sagt till TT att han denna gång inte hade nöjt sig med mindre huvudtävlan.
Senast Sverige deltog i huvudtävlingen var år 2000, då Roy Anderssons "Sånger från andra våningen" vann jurypriset.
Gå till toppen