Kultur

"Souvenir": Inte ens Isabelle Huppert hjälper

Belgien/Frankrike/Luxemburg, 2016. Regi: Bavo Defuren. Med: Isabelle Huppert, Kevin Azaïs, Johan Leysen. Barntillåten. Längd: 1.30.

Isabelle Huppert i "Souvenir".Bild: Njutafilms

Souvenir

Belgien/Frankrike/Luxemburg, 2016. Regi: Bavo Defuren. Med: Isabelle Huppert, Kevin Azaïs, Johan Leysen. Barntillåten. Längd: 1.30.

Det börjar bra. Liliane (Isabelle Huppert) sitter med plastmössan på vid löpande bandet och dekorerar de färdiggräddade patéerna med lagerblad och blåbär. När det är dags för lunch äter hon sin medhavda macka i personalmatsalen. Men hon sätter sig alltid för sig själv. Tills en dag då nykomlingen Jean (Kevin Azaïs) slår sig ned bredvid och påpekar att hon är otroligt lik sångerskan Laura, som slogs ut av Abba ur Eurovision Song Contest.
Fabriks- och arbetsinteriörer hör tyvärr till sällsyntheter på film, där ofta lite tjusigare miljöer dominerar. Snabbt förflyttar sig också ”Souvenir” från fabriken och Lilianes/Lauras ensamhet i den murrigt 70-talsinredda lägenheten, där hon sitter med whiskyglaset framför tv:n, till andra platser, där hon, den tidigare så firade sångerskan, försöker göra comeback med unge älskaren Jean som manager.
”Souvenir” är både ett drama om en äldre kvinnas kärleksrelation med en betydligt yngre man, aktuellt i dessa Macron-dagar, och även en skildring av populärmusikens tuffa bransch. Dessvärre övertygar filmen varken i det ena eller det andra fallet, trots alltid sevärda Isabelle Huppert. Här sjunger hon i tv i en Marlene Dietrich-inspirerad stil och dito klänning om ”den unge modige pojken”, alltså Jean, som gett upp sin boxningskarriär för hennes skull. Men manuset är alldeles för tunt och följer exempelvis inte upp intressanta ingångar, bland annat Jeans mammas negativa inställning till sonens kärleksaffär.
Huppert bär filmen och är inte dålig, men här räcker inte det.
Läs alla artiklar om: Filmfredag 19 maj
Gå till toppen