Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Fler food trucks ger växande skånsk näring

En ny näring som fyller tomrummet mellan den traditionella snabbmaten och de vanliga restaurangerna. Efter en trevande start börjar gatumaten slå rot i Skåne. I helgen får fenomenet skjuts framåt då Malmös första food truck-festival äger rum.

"Vi gör allting själva från grunden, syltar grönsaker och mixar salsor", säger Linus Hultgren i foodtrucken Tacos y Burritos.Bild: Jenny Leyman
– Vi har tacotorsdag!
Två glada ansikten skymtar fram under ett paraply på Berga industriområde i Helsingborg.
Det blåser snålt och regnar ymnigt, men det tycks inte bekymra någon i kön som bildats framför den knallblå skåpbilen på Golvpoolens parkering.
Inne i bilen fyller Linus Hultgren en tortilla med friterad torsk, picklad gurka och passionsfruktsalsa. Då och då vaggar fordonet till när han med flinka fingrar och snabba fötter rör sig mellan tillagningsstationerna.
– Vi gör allting själva från grunden, syltar grönsaker och mixar salsor. Allt utom långkoken tillagas här i bilen. Dem sköter vi i ett kök inne i stan.
Sommaren 2016 slog Linus Hultgren och barndomsvännen Johan Arvidsson mynt av en gammal dröm och startade en food truck som fick namnet Tacos y Burritos. Mexikanskt är det genomgående temat och vid lunchtid varje vardag står trucken, en ombyggd Mercedesbuss från 1994, uppställd på Berga industriområde.
– Jag tror att man måste nischa sig när man gör något sånt här. Det kan inte vara indiskt ena dagen och thai den andra. Mexikanskt är spännande och det fanns inte något större utbud i Helsingborg sedan tidigare, säger Johan Arvidsson.
Han står för det administrativa och mekar med bilen medan Linus Hultgren, som har ett förflutet som köksmästare, sköter allt som har med maten att göra.
– Det här är ett helt annat sätt att arbeta på. Direktkontakten med kunderna är superkul, det blir ett möte där varje person kan påverka. Ska det vara stark sås eller medium?
De leende kollegorna under paraplyet kommer från närliggande Biltema. För dem har tacotorsdagen blivit veckans höjdpunkt.
– Vi är ett gäng som har gått hit varje vecka i ett par månader. Varför? För att det är skitgott! Det är bra och fräsch mat som känns nyttigare än annan snabbmat, säger Anna-Lena Gedda.
Enligt Johan Arvidsson har den knallblå food trucken blivit ett populärt inslag i industriområdet. En solig dag går det åt omkring hundra portioner, en regnig cirka hälften.
– Detta är ett tillväxtområde med många industrier och butiker, men få restauranger. Vi trodde att konceptet skulle funka, men inte att det skulle gå så snabbt. Det här har blivit en mötesplats, folk lämnar sina arbetsplatser för en stund och får frisk luft på köpet.
Tacos y Burritos har avtal med en privat markägare för att få stå på Berga. Men ägarduon har också skaffat tillstånd för att kunna nyttja Helsingborgs stads speciellt anvisade food truck-platser.
Johan Arvidsson startade Tacos y Burritos tillsammans med Linus Hultgren 2016.Bild: Jenny Leyman
Den här helgen är den knallblå kärran en av totalt arton medverkande på Malmö food truck-festival i Magistratsparken. Festivalen är den första i sitt slag och bakom satsningen står Malmö stads arrangemangsenhet.
– Street food har blivit ett fenomen på många ställen i världen. Nu börjar det sakta men säkert komma igång även i Sverige. Genom festivalen vill vi visa allmänhet och politiker vad food trucks är för något och vad de kan innebära för staden, säger initiativtagaren och projektledaren Rodrigo López-Calderón.
Han är även ansvarig för matområdet på Malmöfestivalen och menar att food trucks är framtidens snabbmat.
Det är inget fel med korv och pulvermos men jag tror att det är dags att gå vidare från den traditionella gatuköksmaten nu. Vi vill ha något nytt, något med kvalitet och influenser från andra länder. För Malmö ligger detta helt rätt i tiden.
Jannie Vestergaard, verksamhetsledare för Smaka på Skåne, ett verksamhetsområde inom Livsmedelsakademin, var en av de första att lyfta frågan om food trucks i Skåne.
– 2013 arrangerade vi den första food truck-konferensen i Norden här i Malmö. Vi såg redan då att det var en trend i tiden. Min dröm var och är att kunna erbjuda folk bra och vällagad mat med goda råvaror till hyfsat pris – producerad ”slow” men serverad ”fast”.
När Eurovision Song Contest arrangerades i Malmö samma vår, ordnades ett Street Food Corner. Ett par månader senare rullade den första food trucken ut på Malmöfestivalen, Nordic Street Food. Paret bakom konceptet, Pernilla Elmquist och Jens Almgren, trodde att de efter festivalen kunde stå var som helst med sin bil.
– Det var helt fel. Vi fick blankt nej av Malmö stad och där började vår fyra år långa resa för street fooden i Malmö, säger Pernilla Elmquist.
Det har gått många turer mellan de drivande krafterna bakom den skånska street food-rörelsen och Malmö stad. Från att inte ha varit tillåtet alls, blev det grönt ljus valåret 2014, men då mot en årlig avgift på 48 000 kronor. För mycket, ansåg food truck-aktörerna.
– Vi fick förklara att vi inte har några marginaler som korvvagnarna där maten bara plockas direkt ur frysen. Det här är ju premiummat som på vilken restaurang som helst, säger Pernilla Elmquist.
2015 halverade Malmö stad avgiften under en testperiod som pågick fram till slutet av 2016. Men kostnaden skrämde fortfarande och till slut var det i princip bara Nordic Street Food och en annan food truck som utnyttjade de speciellt anvisade platserna runtom i staden.
– Nu kommer årsavgiften att tas bort och ersättas av en dagstaxa. Det blir mycket lättare för aktörerna, säger Jannie Vestergaard, Smaka på Skåne.
Hon är talesperson för föreningen Skåne Street Food som bildats i syfte att ge food truck-aktörerna en gemensam röst, bland annat i tillstånds- och myndighetsfrågor. Idag har föreningen fem medlemmar, men man räknar med tillökning.
– Det här har verkligen exploderat nu. Vi ser att street food håller på att bli en ny näringsgren, ett tillskott som ger möjligheter för folk att göra något annorlunda.
Kjell Petersons food truck Casseroll är inne på sin tredje säsong i Lund. Sofie Andersson och Anki Johnelius som arbetar på sjukhusområdet tar emot mat från luckan.Bild: Jenny Leyman
En av dem som har vågat satsa är Kjell Peterson med food trucken Casseroll. Två dagar i veckan parkerar han sin ombyggda brödleveransbil vid Lunds universitetssjukhus, enligt ett avtal med Region Skåne.
– Du har nu köpt ett mål mat till en hungerdrabbad medmänniska, STORT tack för det. Det behövs i dessa dagar, vi har fyra stora hungerkriser pågående i världen just nu.
Kjell Peterson räcker över en portion långkokt oxgryta med ”bilbakat surdegsbröd” till en läkare i vit sjukhusrock. Läkaren ler, tackar och travar sedan tillbaka in genom sjukhusets huvudentré.
Kjell Petersons food truck skiljer sig egentligen inte från annan street food, mer än på en punkt: för varje mål mat som säljs samlar han in en femma till den brittiska biståndsorganisationen Oxfams kamp mot hungersnöd.
– Alltså, det är ju inte jag, utan kunden som skänker. Den här idén var något som mognade fram hos mig under en lång tid. Jag har länge gått och irriterat mig på hur vi äter oss sjuka med industriellt producerad mat samtidigt som en tredjedel av jordens befolkning inte kan äta sig mätt.
För varje portion mat som Kjell Peterson säljer går fem kronor till biståndsorganisationen Oxfam. "Jag har länge gått och irriterat mig på hur vi äter oss sjuka med industriellt producerad mat samtidigt som en tredjedel av jordens befolkning inte kan äta sig mätt", säger han.Bild: Jenny Leyman
Casseroll är nu på väg in i tredje säsongen. Precis som många andra inom street food-rörelsen, vittnar Kjell Petersson om att verksamheten inte riktigt går ihop ännu, men att det börjar lossna. Samtidigt känner han sig stundtals lite motarbetad av Lunds kommun.
– Nu har det satts upp ett stängsel utanför Ideon Science Park, en av mina viktigaste försäljningsplatser. Jag fick betala 17 000 kronor i förskott, bland annat för att få stå där, men nu kommer jag inte in.
För att nå break even behöver han sälja 40 portioner per tillfälle. Det är sällan han når dit, om han inte är med på ett event. Då kan det bli betydligt mer.
– Förhoppningen är att någon med lika stor plånbok som hjärta ska gå in och säga att nu rullar vi ut tio sådana här bilar i Sverige. Ibland undrar folk om jag inte är rädd att andra ska kopiera mig. Men det är ju precis det jag vill!
Nordic Street Food på Malmös nya street food-torg i Folkets park. Torget hade premiär den 29 april och är ytterligare ett tecken på att street food håller på att vinna mark i skånska städer.Bild: Jenny Leyman
Mellan snabbmatsköken och de etablerade restaurangerna där man äter vid dukat bord med bestick, finns det ett tomrum. Att fylla det tomrummet är själva poängen med hela street food-rörelsen menar Pernilla Elmqvist på Nordic Street Food.
– Bra mat som serveras snabbt är framtidens sätt att äta. På bara ett par år har konsumenterna blivit mycket mer medvetna om vad de stoppar i sig, jag tror att man har börjat ta till sig alla varningar om dålig mat i livsmedelsbranschen. Det lokalproducerade växer i dagligvaruhandeln och folk vill veta varifrån varorna kommer.
Pernilla Elmquist har slagit sig ned i skuggan under en stor tältduk som spänts upp mellan träden på Folkets parks nya street food-torg. Torget hade premiär den 29 april och är ytterligare ett tecken på att street food håller på att vinna mark i skånska städer.
Det är otroligt roligt att se hur ett helt gäng med nya truckar har dykt upp bara den här våren. Plötsligt slog den berömda ketchupeffekten till.
Förra året vann duon Elmquist/Almgren Food truck-SM med sin sparrisklämma gjord på sparris från Österlen och framöver hoppas de kunna expandera även till städer utanför Skåne.
Förutom att stå på torget i Folkets park, har de under en period haft en pop up-restaurang på Malmö Central. I övrigt ambulerar trucken mellan flera olika events och platser.
– Dockplatsen i Västra hamnen är en av de fasta platserna som fungerar bra. Jag tror egentligen inte på truckar mitt inne i stan om man inte står flera tillsammans eller att en truck kommer varje dag. Man ska ut där det inte finns så mycket annat.
"På bara ett par år har konsumenterna blivit mycket mer medvetna om vad de stoppar i sig, jag tror att man har börjat ta till sig alla varningar om dålig mat i livsmedelsbranschen", säger Pernilla Elmquist på Nordic Street Food.Bild: Jenny Leyman
Regnet har tilltagit på Berga industriområde i Helsingborg. Veporna med Tacos y Burritos logga, en döskalle med rosa hjärtan som pupiller och en färgglad sombrero på skulten, fladdrar i den råa vinden.
Likt en Tom Cruise-kopia från kultfilmen Cocktail skakar Linus Hultgren raskt om en salsa macha, spritsar guacamole över en burrito och öser ner ett knippe nyplockade ramslökar i en bunke.
– Utmaningen på kalla dagar är att få maten klar så fort som möjligt, konstaterar han.
Att köpa bil och inreda den krävde en investering på 400 000 kronor och än så länge är det bara han som kan leva på inkomsterna från verksamheten. Kollegan Johan Arvidsson har kvar sin ordinarie anställning som inköpare på ett Helsingborgsföretag.
Enligt Jill Paulsson, projektledare på kommundrivna Street Food Helsingborg som startade i slutet av sommaren 2016, har många av aktörerna sin street food-verksamhet som en bisyssla, åtminstone till att börja med.
Det här är fortfarande nytt för Helsingborg, invånarna har inte vant sig vid att kunna springa ut på lunchen på det här viset. Men vi ser hur fenomenet börjar få spridning. Vi har hittills slutit avtal med sju aktörer och minst fem till är på ingång.
Upplägget för Street Food Helsingborg togs fram av Helsingborgs stad i samarbete med bland annat Citysamverkan i Helsingborg och krögarnätverket Gör gott och syftar till att föra in street fooden som en naturlig del av stadsbilden.
– Vi profilerar ju oss som matstaden Helsingborg och såg att vi kunde få ett viktigt komplement där man kan ta något snabbt och gott på gator och torg.
Det öppnar även för befintlig restaurangverksamhet i staden, man kan använda food trucks till exempel i sin marknadsföring eller profilering, menar Jill Paulsson.
Foodtrucken Tacos y burritos på Berga industriområde.Bild: Jenny Leyman
Framför den knallblå Mercedesen står en man med imma på glasögonen.
Ett knyte tacos langas över disken.
– Sådär Rolf, då slipper du stå i regnet och frysa mer.
En kostymklädd herre parkerar sin bil en bit bort och redan på håll får han den uppmärksamhet som bara en inbiten stamgäst kan få.
– Tjenare Göran, läget? Ska du ha det gamla vanliga eller?
Fakta: Food trucks/Street food-bilar
Små specialinredda, ombyggda lastbilar. Kraven på mobila livsmedelsanläggningarna skiljer sig från kommun till kommun. Generellt måste man registrera sin verksamhet hos miljöförvaltningen. Ibland krävs polistillstånd, bygglov och/eller parkeringstillstånd.
Varje food truck brukar profilera sig mot en egen nisch. Gemensamt är att många satsar på vällagad mat tillagad från grunden, ofta med ekologiska och/eller närproducerade råvaror. Flera kommuner ställer krav på att maten ska vara hållbar, tillstånd beviljas sällan för traditionell snabbmat.
Fakta: Street Food Skåne
Förening som bildats för att underlätta samarbetet mellan myndigheter och food truck-aktörer.
Fakta: Street Food Malmö, Folkets park
Nytt street food-torg på parkeringen vid sidan om Moriska Paviljongen i Folkets park.
Öppet onsdag till söndag från klockan 11 till 19 under perioden 29 april till 6 augusti.
5-7 truckar/vagnar på plats åt gången.
Fakta: Malmö Food Truck-festival
Arrangeras för första gången 27-28 maj i Magistratsparken. 18 truckar från hela Norden deltar, däribland samtliga som omnämns i texten.
Gå till toppen