Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Hårdpulserande och skir flöjtmusik

Elsa Nilsson på rätt spår – många.Bild: Elsa Nilsson Music

Elsa Nilsson

ALBUM. Salt wind

Flöjt är inte instrumentet som folk först förknippar med jazz.
Men visst finns det en stilig jazzflöjtstradition, med profiler som Hubert Laws, James Newton, Rahsaan Roland Kirk, Yusef Lateef, James Moody och Eric Dolphy. Plus en drös till.
Den svensk-amerikanska flöjtisten Elsa Nilsson från Göteborg gör sig bra i det sällskapet. Hon är numera bosatt i Brooklyn, etablerad som lärare och internationellt turnerande artist, och hennes nya album är en snyggt varierad historia.
Först och främst lägger Elsa Nilsson rejält med kraft på komponerandet och arrangerandet och levererar genomarbetade melodiska låtar, med långa melodilinjer och många olika spår i.
Och det är spridning på sounden, svänget och stilarna också. Här finns sprittande latinojazz med en lång rad överdubbade flöjter, "Uti vår hage" och "Byssan lull", lättfotad funk och melankoliska nyskrivna ballader.
Ut sticker speciellt "Hedning", Nilssonbandets egen tunga tolkning av nutida svensk rockifierad folkmusik, med känsligt stark sång från Elsa Nilsson, gissningsvis Emma Härdelin-inspirerad.
Det krävs öppna, lyhörda och mångsidiga medmusiker för sådana smältdeglar och arbetsbeskrivningen passar in på amerikanerna Jeff McLaughlin, gitarr, Alex Minier, bas, och Cody Rahn, trummor.
Elsa Nilsson själv byter mellan flöjter i olika storlekar och är lika skicklig på skirt melodismekande­ som på rappt rinnande improvisations­löpningar. Fast hennes största bedrift är ändå helheten — ett genuint personligt och originellt album.
FLER TIPS
Mark Johnson & Gravity: Testimony
Eddie Palmieri: Sabiduria
Bobby Watson: Made in America
Diana Krall: Turn up the quiet
Gå till toppen