Åsikter

Läsartext: Förseningen är ett faktum, men ingen från SJ berättar för resenärerna

Man undrar hur tåget ska kunna avgå 11.25 när den klockan redan är tolv, skriver Lars -Erik Svensson.Bild: Jon Olav Nesvold
Måndagen den 29 maj ska min dotter och mitt barnbarn på 2 år resa hem till Stockholm med SJ från Älmhult station med avgång kl. 11.06. Väl framme i Älmhult ser vi att avgångstiden är framflyttad till 11.25. Vid kontroll på SJ:s hemsida och Trafikverkets hemsida kan man läsa att förseningen beror på en nerriven kontaktledning mellan Malmö och Lund, men 20 minuters försening är ju okej, och vi som alla andra passagerare står kvar på perrongen för att invänta tåget 11.25.
När klockan är 12.00 och det fortfarande står kvar ”beräknad avgångstid 11.25” börjar man ju fundera på hur tåget skall kunna avgå 11.25 när klockan nu är 12.00.
Läs mer:Oförutsägbarhet värst för tågpendlare
Min frustration stiger nu i samma takt som barnbarnet på två år börjar tycka detta är tråkigt. Hade vi fått besked på när tåget beräknas komma till Älmhult kunde vi ha gått och fikat eller ätit lunch eller något annat som är roligare än att stå på en perrong.
Jag ringer SJ trafikinformation och … ”du är nummer 48 i kön”… pust, pust … mer frustration … ringer SJ igen, men väljer ”personlig service för beställning av 1-klass biljett” istället för ”trafikinformation” … och se: ”du är nummer 1 i kön”. Jag får tala med en mycket vänlig och tillmötesgående person som gräver fram uppgiften att tåget står i Lund och inväntar passagerarna från Malmö. Bussar är på väg till Malmö för att hämta dessa passagerare och köra dem till Lund. När passagerarna från Malmö gått på tåget i Lund kommer det att avgå från Lund.
Jag vill nu betona att ovanstående samtal med SJ sker vid klockan tolv och då står det fortfarande planerad avgångstid 11.25 på informationstavlan.
Läs mer:Försenade tåg allt dyrare för Skånetrafiken
Någon gång före 11.30 har någon på SJ tagit beslut om att bussar skall skickas till Malmö för att hämta passagerare, bussa dessa till Lund, och därefter skicka iväg tåget. Då kan någon på SJ kan då ganska enkelt räkna ut att:
Det tar X minuter (låt oss säga 15) att få bussarna till Malmö.
Det tar X minuter (låt oss säga 15) för bussarna att köra till Lund.
Det tar en timme för tåget att köra från Lund till Älmhult.
Senast 11.30 visste SJ att tåget tidigast kan vara i Älmhult klockan 13. Varför går man då inte ut med den informationen? Hade alla vi passagerare som stod på perrongen halv tolv vetat att tåget skulle komma tidigast klockan ett hade vi så klart gjort något annat, till exempel fikat, ätit lunch eller åkt hem igen. Vi hade i alla fall inte stått kvar på perrongen i Älmhult klockan tolv för att invänta ett tåg som ska avgå 11.25!
SJ visar med sin totala avsaknad av förståelse för sina kunders situation en nonchalans som är helt oacceptabel. Att förseningar kan uppstå är en sak, men att SJ sitter inne med information om förseningens storlek och inte delger sina passagerare denna information är en helt annan sak. Skärpning SJ!
När avgick då tåget? Jo, klockan 12.15 ändrades planerad avgångstid från 11.25 till 12.45. Tåget gick tjugo över ett, 2 timmar och 14 minuter försenat.

Lars-Erik Svensson

Lars-Erik Svensson bor i Osby. Han är pensionär men driver ett företag tillsammans med hustrun. Har två utflugna döttrar och tre barnbarn.
Läs mer:Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen