Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Bildextra: Så har förslagen på en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör sett ut genom decennierna

I mer än 100 år har en fast Öresundsförbindelse planerats. Först som kedjedrivna tåg under vattnet via 1950-talets stålbroar till dagens motorvägstunnlar.
Här är hela historien om en ännu icke byggd förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör och några udda förslag – som en linbana för bilar.

Brons segelfria höjd skulle bli 45 meter. Det ansågs räcka 1956 då exempelvis järnvägsbron över Kiel-kanalen i dåvarande Västtyskland var 40 meter hög.Bild: Tom Wall
Det är mitten av 1950-talet. Nordiska rådet har precis bildats och på första sessionen den 13–21 februari 1953 i Köpenhamn kommer man överens om att utreda "de allmänna och trafikmässiga förutsättningarna för en bro eller tunnel mellan Sverige och Danmark i Öresund."

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen