Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Incentive

Frostberg möter Rickard Hansson: "Jag trivs bra i uppförsbacke"

Den tuffa starten på livet som entreprenör hade förmodligen fått många att ge upp, men skånska Rickard Hansson menar att det snarare hjälpt honom vidare. Idag har hans IT-bolag Incentive bland annat Nato som kund. Nästa vecka tävlar bolaget med 99 andra om titeln Nordamerikas mest innovativa teknikbolag.

"Det går inte att anställa ingenjörer här. Det är för dyrt", säger Incentive-grundaren Rickard Hansson, som flyttat huvudkontoret till Los Angeles men har utvecklarna kvar i Malmö.Bild: Jenny Leyman
Klockan närmar sig halv fem på kvällen den 4 september 2002. I lokalerna högst upp på Kalendegatan i Malmö sitter ett nystartat mjukvarubolag och kodar när det knackar på dörren.
Utanför står åtta personer från Kronofogden med ett färskt beslut från Malmö tingsrätt. De har uppdraget att söka igenom företagets datorer och kopiera all nödvändig information för att kunna visa om mjukvaran som utvecklats i själva verket är stulen från en konkurrent.
Det vet han inte när han öppnar dörren, men bara några timmar senare ska Rickard Hansson få sin första artikel som IT-entreprenör. Det är knappast den mediala debut han drömt om.
”Razzia mot IT-företag i Malmö i kväll” löd rubriken på den regionala nyhetstjänsten Rapidus avslöjande om tillslaget, en artikel skriven av undertecknad som efter att ha blivit tipsad om tingsrättens beslut satt redo på fastighetens innergård med kameran i högsta hugg och väntade på att skurkarna skulle ledas ut, så som det alltid sker på film.
Så blev det dock inte. Anklagelserna rann ut i sanden.
Frågan som dröjt sig kvar i mitt huvud är: Hur funkar en 27-åring som orkar köra vidare efter att ha åkt på en sådan käftsmäll precis i starten av sin entreprenörskarriär?
De flesta hade nog gett upp och gått tillbaka till en vanlig anställning istället.
– Motstånd har aldrig varit ett problem. Då överlever du inte länge som entreprenör. För mig blev det mer som en trigger. Jag trivs bra i uppförsbacke. Ju mer motstånd, desto roligare är det. Samtidigt var det intressant att se vilka som var ens riktiga vänner och affärsbekanta, vilka jag kunde lita på och som ställde sig på vår sida, säger Rickard Hansson, medan han vänder hamburgare på grillen på balkongen i Marina del Rey i Los Angeles.
Resan har gått från Skåne till den amerikanska västkusten, där han bor och driver sitt mjukvarubolag Incentive sedan ett par år tillbaka. Mycket har hänt på vägen.
– När jag startade bolag hette det egenföretagare och det enda näringslivskontoret brydde sig om på den tiden var att få storbolag att etablera sig i regionen, säger han och konstaterar att i dag tycks alla älska entreprenörer.
Att flytta huvudkontoret till USA handlade inte främst om en dröm att bo här, utan berodde på att nästan alla nedladdningar av mjukvaran skedde från den amerikanska västkusten. Valet föll på Los Angeles, där det fanns kontakter sedan tidigare.
Idag sköts allt som har med marknadsföring, försäljning och teknisk support härifrån det område som har kommit att kallas för Silicon Beach. Namnet anspelar förstås på norra Kaliforniens IT-centrum, Silicon Valley.
"Du har fortfarande fördelen med vädret i Kalifornien, men får tre fyra gånger större bostad för samma kostnad som uppe i San Francisco", säger Rickard Hansson om nya hemorten Los Angeles.Bild: Jenny Leyman
Silicon Beach sträcker sig längs kusten norr om Los Angeles-flygplatsen och omfattar platser som Playa Vista, Marina del Rey, Venice Beach och Santa Monica. Här har stora IT-företag som Google, Facebook och Salesforce öppnat kontor och snabbväxare som Snap Inc., bolaget bakom Snapchat, har huvudkontor här.
– Du har fortfarande fördelen med vädret i Kalifornien, men får tre fyra gånger större bostad för samma kostnad som uppe i San Francisco, säger Rickard Hansson.
Det innebär också att svenska kollegor som flyger över till Kalifornien kan bo och arbeta från lägenheten och Incentive kan behålla kulturen som det uppstartsbolag det fortfarande är.
– Silicon Beach brukade vara Santa Monica och Venice beach, medan downtown LA var ett område man inte skulle vara i när jag flyttade hit för 4-5 år sedan. Men nu har det spridit sig över hela LA, säger Rickard Hansson.
Att Los Angeles alltid varit platsen för medie- och nöjesindustrin gör också att uppstartsbolagen här är mer innehållsdrivna jämfört med teknikbolagen i Silicon Valley, menar han.
Han liknar relationen mellan San Francisco och Los Angeles vid den mellan Stockholm och Malmö.
– SF är väldigt viktiga och vill vara bäst, medan LA är mer ”whatever”. Därför gillar jag Los Angeles bättre. Dessutom är hela SF en klubb för inbördes beundran. Antingen är du med i gruppen och har gjort ”exits” och då kan du träffa alla. Men ingen investerar i någon som är en ”nobody”. Så om det är någonstans vi har chans att lyckas så är det här i Silicon Beach.
Dittills hade bolaget hållit sig till svenska investerare och växt långsamt. I samband med flytten till USA tog bolaget däremot in en större summa pengar, utökade säljorganisationen och fick in några amerikanska så kallade ”affärsänglar”, det vill säga investerare som går mer på magkänsla än bevisad säljframgång och investerar tidigt i bolag.
– Efter det sprang vi in i ett par väggar. Säljet tog inte fart och vi bestämde oss för att skala ner igen.
Alla företagets utvecklare finns dock fortfarande i Malmö.
Det går inte att anställa ingenjörer här. Det är för dyrt, eftersom de ska ha alla typer av ”perks” som gratis mat, man ska tvätta deras kläder och så vidare.
Bolagets produkter är idag något annat än vad det var den där höstdagen för 15 år sedan, när Kronofogden knackade på. Då hette bolaget Mindroute och utvecklade publiceringssystemet Lemoon.
I dag heter både företaget och produkten Incentive och de säljer ett socialt intranät, en samarbetsplattform där företags anställda kan sköta dokumenthantering, köra videosamtal och chatta i ett och samma verktyg istället för att blanda en rad olika lösningar.
– Användarna tänker inte på helheten och många företag har ingen koll på vem som använder vad, utan de anställda sitter med Box, Google drive och Dropbox bara för att hantera delning av dokument.
I dagsläget har Incentive ett hundratal betalande kunder och sammanlagt närmare 60.000 användare, bland annat på Nato. Efter att tidigare ha sålt mjukvaran som en fristående produkt har Incentive arbetat sedan förra sommaren med att bygga in lösningen i kundhanteringssystem Dynamics 365 från Microsoft.
Där finns Incentive sedan en kort tid tillbaka som tilläggsfunktion, vilket ger en helt annan potential än när bolaget ägnat sig åt direktförsäljning till enskilda företag. Det gör det också möjligt att nå ut till småföretag som tidigare kostat för mycket att bearbeta på egen hand.
Rickard Hansson säger att bolaget redan sett ett snabbt ökande intresse för sin produkt sedan den lanserades i Microsoft Dynamics tidigare i våras.
Läs också Incentive kan utses till mest innovativa i USA
Sannolikt har det också bidragit till att Incentive, bland tusentals tävlande bolag, har kvalat in som en av finalisterna till utmärkelsen Red Herring Top 100, där Nordamerikas mest innovativa teknikföretag koras. Om det räcker hela vägen till prispallen får vi se kommande vecka.
Rickard Hansson.Bild: Jenny Leyman
Fakta

Incentive

Gör: Utvecklar och säljer en samarbetsplattform där företags medarbetare bland annat kan kommunicera och dela dokument.

Riskkapital: Har hittills tagit in fyra miljoner dollar. Grundaren Rickard Hansson är fortfarande största ägare.

Aktuellt: En av hundra finalister när Red Herring Top 100-priset delas ut till mest innovativa teknikföretag i Nordamerika nästa vecka.

Fakta

Rickard Hansson

Ålder: 42 år.

Bor: Marina del Rey i Los Angeles.

Gör: Vd Incentive.

Karriär: Allt från lärare på Datortektet till nätverkstekniker på PC Doctorn till systemutvecklare och produktchef på Syntagma, grundare av Rendezvous (dotterbolag till Syntagma) och heltidsentreprenör från 2002.

Född/uppvuxen: Björkhagen utanför Ängelholm.

Gå till toppen