Åsikter

Läsartext: Skånetrafiken, era förseningar förstör min vardag

Till vänster i montaget syns skribentens egna anteckningar från en månads pendlande med Skånetrafiken.Bild: Christian Törnqvist
Nu måste jag, som kund hos Skånetrafiken, säga att måttet är rågat. Här intill syns en skärmdump från en anteckning jag gjorde när jag av ren nyfikenhet började skriva ner hur ofta mitt tåg mellan Oxie och Lund var försenat. Jag kan tillägga att jag, efter att jag slutade skriva upp förseningarna av ren utmattning, har varit försenad minst en gång varje dag. Man skyller på spårarbete, som underligt nog började en vecka senare än mina problem:
Att kontakta kundtjänst är ett rent skämt – det enda man får till svar är samma klipp- och klistra-lösning varje gång, oavsett vad man skriver: ”Hej, beklagar att ditt tåg blev försenat. Om du blivit mer än 20 minuter försenad kan du ansöka om ersättning via länken nedan.” Ett par gånger har ”kundtjänst” på Facebook-sidan till och med erbjudit sin egen personal samma klipp- och klistra-svar som de gav till passagerarna!
Till saken hör att jag inte alltid är mer än 20 minuter försenad. Men. Min. Vardag. Funkar. Inte. Även om jag är tio minuter försenad är det ganska illa på en arbetsplats, när det är varje dag. Även om jag inte är exakt 20 minuter försenad (eller mer) till ett dop, en fest, ett möte eller en dejt så betyder det att jag inte hinner det jag ska och att min vardag är förstörd. Mina tåg går två gånger i timmen, så att be mig ta ett tidigare är ingen idé. Att hålla på att rapa samma slinga om ersättning som en tondöv papegoja håller inte.
Ni måste börja förstå att det inte är pengar folk förlorar på era konstanta förseningar/inställningar – det är tid. Oavsett om tåget är försenat eller ej så måste jag ju betala för att åka med det – men jag ska inte tvingas lägga tid jag har jobbat extra och som jag hade tänkt vara ledig för, på att vänta på tåg som aldrig kommer. Det är min fritid ni stjäl från mig, fattar ni det? Och kan ni inte kompensera mig för det, då ska ni inte ta den heller.
Ni ska också sluta rapa samma tondöva meningar varje gång något har hänt, och faktiskt svara på det som personen i fråga säger. Här är det jag som är kund, och nu är det på tiden att ni lyssnar.
Jag kräver:
Tåg som går i tid. Vems ansvar det är struntar jag i eftersom det inte är mitt problem. Jag betalar för en tjänst, då ska jag få den tjänsten.
Om tågen inte går i tid, vilket ska vara riktigt sällan, så ska det finnas bättre kompensationer. Ingen bryr sig om att få 24 kronor tillbaka när barnen sitter på ett dagis som stängde för en kvart sedan.
En ordentlig kundtjänst som inte bara ser till hur många svar man tryckt ut per person och dag, men en riktig, mänsklig kontakt där det faktiskt märks att den som svarar är uppriktig när hen beklagar att det inte har fungerat.
Detta ska helst börja efterlevas så snart som möjligt. Jag är trött på att vänta på er, och trött på er fräckhet.

Sandra Svensson

Sandra Svensson jobbar på sjukhuset i Lund. Hon samlar på böcker och hemlösa katter.
Läs mer:Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen