Åsikter

Läsartext: De allvarliga tågbristerna måste rättas till nu

Det är främst bristande järnvägsunderhåll som ligger bakom problemen i tågtrafiken just nu, skriver Skånetrafikens Mark Fenzel.Bild: Fredrik Sandberg/TT
Svar till Sandra Svensson (12 juni).
Läs mer:Skånetrafiken, era förseningar förstör min vardag
Först vill jag beklaga din frustration, vi är många som känner med dig och de skånska tågresenärerna.
Vi på Skånetrafiken ansvarar för din och våra kunders reseupplevelse - från köp av biljett till att komma fram till sin destination. Det är Trafikverket som ansvarar för järnvägen och dess underhåll. Störningarna i tågtrafiken beror främst bristande på järnvägsunderhåll vilket gör att vi inte har rätt förutsättningar att bedriva en fungerande tågtrafik just nu. Det får stora konsekvenser för våra resenärer. Du anger själv ett antal exempel på sådana konsekvenser och inskränkningar i ditt och mångas vardagsliv. Det är inte acceptabelt.
Vi ser så pass allvarligt på den senaste tidens trafikstörningar att Stefan Svalö (S) ordförande i kollektivtrafiknämnden Region Skåne och Linus Eriksson, trafikdirektör, Skånetrafiken i förra veckan skickade ett brev till infrastrukturminister Anna Johansson och generaldirektör Lena Erixon, Trafikverket, för att träffas och sätta igång omedelbara åtgärder för att komma till rätta med de allvarliga bristerna.
Frågan om kompensation baseras på lagar och politiska beslut. Vi ersätter förseningar på mer än 20 minuter med 50 procent, 40 minuter med 75 procent och mer än 60 minuter med 100 procent av resans pris. Från den 1 maj förra året tog våra politiker beslut om att ersätta 30 procent mer än lagen kräver om man väljer kompensation i form av värdebevis.
I takt med ökade tågstörningar ökar också trycket på våra kundservicemedarbetare. På kundtjänst besvarar vi i snitt 6 000 inlägg på Facebook varje månad och när många inlägg handlar om samma fråga kan det upplevas som att vi använder standardsvar men självklart är det inte så vi vill uppfattas. Vi jobbar stenhårt för att hinna med alla frågor såväl på telefon som i sociala medier.

Mark Fenzel

Chef affärsområde tåg, Skånetrafiken
Läs mer:Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen