Malmö

Läsartext: Hur många behöver egentligen köra bil inne i Malmö?

Vi kan gott både köa och betala extra för att vi förorenar miljön och försämrar boendes hälsa, skriver Johanna N Spanne om dem som väljer att köra bil inne i Malmö.Bild: Patrick Persson
Inlägget av Katarina Kasmarvik (5 juni) innehåller en rejäl dos motsägelse. Jag undrar hur hon tänker att anläggandet av bussfiler och cykelställ minskar valfriheten i trafiken i Malmö? När hon samtidigt vill öka attraktiviteten i kollektivtrafiken, som ju är mycket beroende av tiden en resa tar och när bussfilerna möjliggör minskad färdtid och ökad attraktivitet. Och jag undrar med vilket underlag hon säger att buller, luftföroreningar och trafikolyckor ökar? Känslan av att få sina privilegier kränkta i form av den ålderdomliga automatiska förkörsrätten för bilister försvinner till förmån för att alla trafikslag delar på gator och tidsvinster?

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen