Burlöv

Efter året av slag och sparkar – pojken som inte kunde läsa tog revansch

För exakt ett år sedan var det skolavslutning för ettorna på Svenshögskolan i Arlöv. I en granskning följde Sydsvenskan ett första möte med skolvärlden som kantades av obehöriga vikarier, slagsmål, kränkningar och alarmerande låga studieresultat. Men hur gick det sedan?

På fredagen var det skolavslutning för klass 2 på Humlemadskolan i Arlöv. Marek Schmidt älskar sin nya skola, men längtar efter sommarlov.Bild: Peter Frennesson
Hösten 2015 började 20 elever i klass 1B på Svenshögskolan i Arlöv. En av sjuåringarna var Marek Schmidt. Efter en av de första dagarna på fritids hittade hans mamma honom gråtandes utan skor utanför skolområdet, efter en händelse där han ska ha blivit knuffad och hotad av ett annat barn. Personalen hade inte sett något.
Fram till november anmälde hans föräldrar fyra fall där Marek blivit sparkad och slagen, vid ett tillfälle så pass illa att han fick uppsöka läkarvård.
Läs mer:Första skolåret blev en mardröm
Marek Schmidt har diagnosen autism och inför första skolåret kom beskedet att han förlorade den assistent som följt honom under förskoleklassen. Hela året drev Mareks föräldrar en kamp genom Skolinspektionen för att deras son skulle få stöd. De fick rätt – Svenshögskolan kritiserades på alla punkter.
Både den pedagogiska utredning och åtgärdsprogrammet som tagit närmare ett år att ta fram dömdes ut som bristfälliga – och stred mot skollagen. Det konstaterades också att Marek vid minst tre tillfällen blivit kränkt i skolan.
Samtidigt utredde Skolinspektionen också flera andra ärenden som rörde elever med särskilda behov i klassen.
Bild: Micaela Landelius
Redan under våren tog flera föräldrar beslutet att flytta sina barn från skolan. Bland dem var Mareks familj. Beskedet från Humlemadskolan var först att alla klasser var fulla inför hösten. Men så, dagen efter skolavslutningen förra året kom samtalet – Marek hade fått en plats.
– Vi märkte en stor förändring redan under de första veckorna. Det fanns plötsligt så många vuxna som lekte och engagerade sig i barnen, säger mamma Beata Schmidt.
– Tidigare hade han ingen energi när han kom hem från skolan. Han var trött, irriterad och kände ilska när han blivit kränkt eller slagen. Han frågade ”varför gör ingen vuxen något?” Vad ska man svara sitt barn? Det finns inget svar, säger pappa Magnus Schmidt.
Läs mer:"Vuxenvärlden har svikit barnen på Svenshög"
När vi träffar Marek nästan exakt ett år efter den där skolavslutningen på Svenshögskolan har klassen just slutat för dagen. Han kommer ut och slänger sig om halsen på mamma Beata, visar stolt in i klassrummet och pekar ut sin bänk. Där, på första parkett precis framför läraren, sitter han.
– Vi har varit på lekplatsen. Jag blev helt snurrig, säger Marek.
– När vi fick beskedet att Marek fått en plats på Humlemadskolan var det som att gå från mörkaste avgrunden mot ljuset. Som förälder känns det helt hopplöst när man vill hjälpa sitt barn, men inte kan. Hela Mareks första skolår var bortkastat. Ett barn med särskilda behov behöver mötas av tålamod och respekt – här fick han tryggheten tillbaka direkt, säger Beata Schmidt.
"Han är otroligt nyfiken och vetgirig. Helt underbar att undervisa – han vill så mycket", säger läraren Lena Westin, som varit Mareks lärare under det senaste året.Bild: Micaela Landelius
Läraren Lena Westin på Humlemadskolan berättar om första mötet med Marek i början av höstterminen.
– Jag träffade en pojke som var otrygg och inte hade skola i kroppen. Han var som någon som just börjat ettan. Höll ett högt tempo, kunde inte sitta still, lyssnade inte. Det var mycket att ta igen.
Läs mer:"Jag är skräckslagen för min dotters framtid"
Första tiden på nya skolan handlade mycket om att hitta rutiner som var anpassade till Mareks behov.
– Marek kunde inte läsa när han kom till oss. Han hade inte kommit någonstans i sin utveckling. Ett år senare är han i fas med sina jämnåriga kamrater. Han har ett logiskt tänkande som är härligt och ligger långt över medel i matematik, säger Lena Westin.
På Humlemadskolan har det inte funnits behov av en personlig assistent. Marek har fått extra stöd med läsningen, men i dagsläget behöver han bara lite extra hjälp vid lunchen, på raster och vid transporter.
Lena Westin menar att det handlar om vuxennärvaro, om att sätta gränser och om ömsesidig respekt.
– Det uppstår konflikter på vår skola också, men det är viktigt att ha nära kontakt och dialog med barnen. Att prata om vad som hände, vad som gick fel och hur man ska agera mot varandra.
"Marek har blivit en annan pojke. Han är inte samma pojke som förra året. Det låter kanske konstigt, men jag kan inte uttrycka det bättre än såhär. Han är precis som en nioåring ska vara nu", säger Beata Schmidt och får medhåll av pappa Magnus.Bild: Micaela Landelius
Marek kommer fram och visar stolt upp teckningen han klippt och klistrat. En katt, en muffins, en stor midsommarkrans. Om några dagar ska den pryda väggen i klassrummet tillsammans med alla kompisarnas målningar.
– För vi ska ha sommarlov, säger han.
På frågan vad Marek tycker om skolan är svaret inte helt enkelt.
– Att vi får ha lite roligt. Som matte. Och simma. Och gympa...
Mareks föräldrar är övertygade om att det som gjort störst skillnad är den nya stabiliteten i klassrummet.
– Det är förfärligt när vikarier byts ut hela tiden. De största förlorarna är barnen. Vem ska hålla koll på deras utveckling? Barn blir trygga av att se samma ansikte varje morgon. Han vet att jag kommer att finnas här imorgon, och om en månad, säger läraren Lena Westin.
– Varje morgon när barnen kommer till skolan tar vi varandra i hand. I början ville Marek inte titta någon i ögonen – nu är han det första barnet att söka ögonkontakt. Han är otroligt nyfiken och vetgirig. Helt underbar att undervisa – han vill så mycket.
Sedan Marek började på Humlemadskolan förra hösten har han sin bänk längst fram i klassrummet.Bild: Micaela Landelius
Föräldrarna berättar om andra förändringar. Att Marek som tidigare inte ville prata om skolan knappt hinner innanför dörren innan han börjar berätta om sin dag. Att han har fått kompisar och ett självförtroende som smittar av sig.
– Nu älskar han både skola och fritids. Han har så många vuxna omkring sig som bryr sig och ser till hans bästa. Att en skola kan vara så bra, säger Magnus Schmidt.
– Marek har blivit en annan pojke. Han är inte samma pojke som förra året. Det låter kanske konstigt, men jag kan inte uttrycka det bättre än såhär. Han är precis som en nioåring ska vara nu, säger Beata Schmidt.
Nästa del Hur är det på Svenshögskolan idag – och hur gick det för de andra barnen i klass 1B?
Fakta

Detta har hänt

Inför skolstarten 2015 valde elva av tjugo lärare att lämna Svenshögskolan. Den stora rörligheten på arbetsmarknaden pekades ut som en orsak. Andra fick lämna eftersom de inte var behöriga. Flera lärare uppgav också att valet att sluta berodde på missnöje med arbetsmiljön och ledningen. Mareks klasslärare blev sjukskriven efter 1,5 månader på grund av stress.

En obehörig vikarie tog över rollen som långtidsersättare, men även den personen var frånvarande en period. Tjänsten utlystes, men det fanns inga sökande. Två fritidspedagoger backade upp de båda klasserna till och från. Vikariekarusellen fortsatte.

Problemen i klassen spillde också över på Svenshögskolans andra etta, eftersom både elever, vikarier och resurspersoner vandrade mellan klasserna.

En tredjedel av föräldrarna i klass 1B gjorde anmälningar till polisen, kommunen eller Skolinspektionen. Under året skrevs 28 rapporter om kränkningar i de två förstaklasserna.

Enligt Anders Öhlin, chef för utbildningsförvaltningen, hade gruppen bra studieresultat i förskoleklassen, men när läsning, skrivning och matematik testades innan jul 2015 hade de sänkts till en alarmerande nivå. Från februari 2016 gick tre pedagoger från kommunens kvalitetsteam in och stöttade undervisningen i båda klasserna. Ytterligare en vikarie sattes in under senare delen av terminen.

I början av maj 2016 sjukskrev sig också Carina Malmborg, som varit rektor under det turbulenta året. Efter sommaren invigdes den helt nybyggda Svenshögskolan och nye rektorn Johan Lilia tog över.

Gå till toppen