Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Dygnet runt

Från Malmö till Hollywood - spelet bakom Massives miljardaffär

Några solpaneler på taket till en filmstudio i Kalifornien. Två personer som av en slump hamnar på samma flyg. Det var avgörande faktorer för att skånska Massive Entertainment skulle ta hem det prestigefyllda miljarduppdraget från Hollywood: att utveckla spelet till de kommande Avatar-filmerna.

Kathy Franklin är ansvarig för licensiering och franchising när det gäller Avatar på produktionsbolaget Lightstorm, som också ligger bakom storfilmer som Aliens, Terminator, och Titanic.Bild: Jenny Leyman
I Lightstorm Entertainments kontorslokaler intill inspelningsstudiorna i Manhattan Beach i sydvästra Los Angeles ryms några av filmhistoriens mest ikoniska prylar, på en av de minst ansenliga ytor man kan tänka sig givet vilka föremål det handlar om.
Här finns sparade saker från inspelningar av storfilmer som Aliens, Terminator, Titanic och Avatar – alla verk av den Oscarsbelönade filmskaparen James Cameron, mannen bakom flera av världens mest intäktsbringande filmer genom tiderna.
Det berömda smycket ”Heart of the Ocean” ur Titanic var dock på väg att försvinna i flytten till det nya studioområdet för några år sedan, eftersom det låg kvarglömt i en ask i en skrivbordslåda bland de möbler som skulle skänkas bort.
– Vill ni prova det? frågar Kathy Franklin medan hon visar oss runt bland de olika klenoderna.
Hon är ansvarig för frågor som rör licensiering och franchising av Avatar-varumärket på James Camerons bolag Lightstorm Entertainment.
Hon har därmed haft mycket att göra med Massive Entertainment innan avtalet kom på plats som låter Malmöbolaget utveckla spelet till de fyra kommande Avatar-filmerna med planerade premiärer åren 2020-2025.
– Vi vill alltid arbeta med bästa möjliga partner inom varje område. Det handlar om att fortsätta expandera den mest framgångsrika filmen genom historien och då behöver vi hitta innovativa vägar att göra det. Det räcker inte med en serie nya filmer, utan fansen räknar med att kunna engagera sig i Avatar-världen, säger Kathy Franklin.
Läs mer: Miljardsatsning för Massive – världens största filmsuccé ska bli spel i Malmö
Och bäst på spelmarknaden just nu är, i alla fall enligt Lightstorms bedömning, Massive Entertainment i Malmö. Det beror till stor del på spelmotorn Snowdrop som det skånska bolaget byggt för att underlätta utvecklingen av nya spel – och som redan används i mer än en handfull andra spelutvecklingsprojekt inom franska Ubisoft-koncernen, som äger Massive.
David Polfeldt säger att kvaliteten övertrumfar allt annat för Lightstorm. "De är på det sättet väldigt lika mig och Massive, som också är besatta av kvalitet."Bild: Jenny Leyman
Sommaren 2012 befinner sig Massive Entertainments vd David Polfeldt på den stora spelmässan E3 i Los Angeles när Ubisofts grundare Yves Guillemot ringer.
– Han ville att jag skulle följa med på något möte. När jag frågade vad det var för möte svarade han bara ’det får du veta sen’, berättar David Polfeldt.
Först när han sitter i bilen får David Polfeldt veta att de ska träffa James Cameron, regissören och skaparen av Avatar-filmen – en film som berört Polfeldt djupt och vars fantasivärld han lite nostalgiskt alltid drömt om att en dag få göra ett spel baserat på.
Yves Guillemot avslöjar att Ubisoft har en option på att göra ett Avtar-spel om Cameron och hans gäng en dag ska göra fler filmer, men att det inte räcker. De måste kunna presentera en tillräckligt attraktiv ”brudgum” för att optionen ska förvandlas till verklighet, minns Polfeldt.
Och det är Polfeldt och Massive som är brudgummen.
Till saken hör att det var Ubisofts spelstudio i Montréal som gjorde spelet till första Avatar-filmen, ett samarbete som uppenbarligen inte var helt lyckat eftersom det redan från början tycks stå klart att de inte kommer att vara involverade i att utveckla spelet till en eventuell uppföljare.
– Det var ett jätteintressant möte och inte alls på det sätt som jag hade trott. James Cameron är trots allt regissör och ibland är han det även under möten. Han regisserar allt han ser omkring sig, så han regisserade bort frågor om pengar, avtal, affären och deadlines, säger David Polfeldt.
Som en direkt konsekvens av miljardaffären med Lightstorm har David Polfeldts Massive Entertainment köpt ett helt kvarter i närheten av Möllevångstorget i Malmö, kvarteret Eden, för att kunna växa de närmaste åren.Bild: Jenny Leyman
Mötet kommer istället att präglas av Camerons frustration, på gränsen till panik, över vad mänskligheten håller på att ställa till med.
– Avatar handlar om att göra oss uppmärksamma på vad vi håller på att göra med vår egen planet genom att utrota olika livsformer. Hur kan vi ta oss rätten att behandla planeten så? Camerons förhoppning var att alla skulle gå ut efter den första Avatar-filmen och tänka på vad vi håller på att göra med jorden.
– Därför är han inte intresserad av business och deadlines. För honom handlar inte Avatar om att bara göra ännu en film, utan om den möjlighet han har att få folk som ser filmen att vakna upp. Han har en fantastisk ställning i Hollywood och har ingenting kvar att bevisa där, så han är fullständigt oberoende av vanliga begränsningar.
Vad som också blir allt mer tydligt för David Polfeldt under mötet är att de vanliga affärsmässiga kraven som handlar om processer och kostnader inte är relevanta. Allt handlar om kvalitet.
Kvaliteten trumfar alla andra argument och de är på det sättet väldigt lika mig och Massive, som också är besatta av kvalitet.
Men utöver kvalitetsfrågorna krävs också förståelse och samsyn kring James Camerons övergripande och långsiktiga vision med Avatar-projektet.
– Jag fick uppdraget av Yves att vinna deras förtroende, eftersom de bara jobbar med människor de har förtroende för.
"Vi sökte i hela spelindustrin för att hitta den rätta partnern. Det har varit ett utdraget frieri, eftersom vi ville vara säkra på att vi skulle kunna leva tillsammans", säger Kathy Franklin på produktionsbolaget Lightstorm.Bild: Jenny Leyman
– Vi är inte intresserade av att predika, men om vi underhåller människor kan vi också inspirera dem. Så det handlar inte om att välja de partner som är mest lönsamma, utan de som kan bidra till värdet i Avatar-varumärket och som fokuserar på kvalitet och inte bara lönsamhet, förklarar Kathy Franklin under mötet på Lightstorms kontor som ligger i det inhägnade studioområdet MBS Media Campus.
Här finns 15 inspelningsstudior i varierande storlek, men också en uppbyggd gatumiljö från New York. Kontorslokaler i direkt anslutning till inspelningsmiljöerna underlättar arbetet, men det som var viktigare när James Cameron beslutade att flytta sin verksamhet hit var att hela studioområdet har byggts om för att vara klimatneutralt. Det gäller allt från program för att spara vatten på området till att studiotaken är fyllda med solpaneler.
Just solpanelerna ska visa sig spela en viktig roll för hur relationen mellan Massive och Lightstorm utvecklar sig. När David Polfeldt i september 2013, drygt ett år efter första mötet med James Cameron, träffar Lightstorm igen har Massive just berättat om sitt senaste stora projekt – spelet The Division, som vid släppet några år senare ska bli ett av de mest inkomstbringande spelen i historien. James Camerons team har bett om en privat presentation av projektet för att bättre förstå vad Massive kan och är för bolag.
I entrén till byggnaden där Lightstorm har sitt kontor hänger ett flygfoto föreställande studioområdet och David Polfeldts blick fastnar på solpanelerna på taket. Han fäller en spontan kommentar, som visar sig träffa helt rätt. Jon Landau, producent av både Avatar och Titanic, stannar upp och konstaterar att skåningen är den första som noterat denna avgörande detalj i fotot.
– Och jag frågade bara om det därför att jag höll på och renoverade ett hus då och hade tänkt sätta solceller på taket. Jag kände mig som en solcellstönt, men Jon Landau tyckte uppenbarligen att jag ställde rätt fråga. Alla andra brukar fråga om vilka kändisar som varit där, säger David Polfeldt och kan inte dölja ett nöjt leende.
Den värderingsmässiga gemenskapen som Cameron och Landau har letat efter hos en partner tycks finnas där. Kathy Franklin beskriver det som en värld där vi alla är sammankopplade och ansvariga för den planet vi lever på, precis som i Avatar. Där de kommande filmerna och spelet kan vara det som får många människor att vakna upp och se på sin omvärld på ett nytt sätt.
Lightstorms kontor som ligger i det inhägnade studioområdet MBS Media Campus, som byggts om för att vara klimatneutralt.Bild: Jenny Leyman
Ändå ska det dröja ytterligare ett år innan det verkligen börjar hända saker. Lightstorm verkar ha gott om tid för sitt "rädda världen”-projekt.
Till slut är det slumpen som ska spela en avgörande roll, när Ubisofts licensieringsansvariga hamnar på raden bakom en person från Lightstorm på ett plan från USA till Europa hösten 2014. Under samtalet som följer erbjuder han att ordna ett spontant besök hos spelutvecklarna i Malmö när Lightstorms representant ändå är i Europa.
Sagt och gjort, utan någon tid för att förbereda en ordentlig presentation tar Massive emot besöket från Kalifornien och visar upp den egenutvecklade spelmotorn Snowdrop.
För den som inte lever i spelvärlden kan det unika med en spelmotor vara svårt att förstå, men det handlar i sin enklaste form om att kreatörerna som skapar innehållet i spelet får frihet och möjlighet att ändra och skapa nya funktioner utan att blanda in programmerare i varje steg. Massive kunde därför i realtid skapa scener och händelser på en skärm inför ögonen på den besökande Lightstorm-representanten, som fick önska och regissera olika scener helt fritt.
Enligt uppgift var presentationen så lyckad att han sedan tillbringade tre timmar i telefon promenerandes fram och tillbaka längs Drottninggatan utanför Massives kontor, medan värdarna väntade på att få gå ut och äta middag.
I den enda intervjun som Avatar-producenten Jon Landau hittills har gett om samarbetet med Massive säger han till 8till5:
– Det David Polfeldt och hans team ska göra handlar inte om att berätta storyn om Avatar, utan om att ta upplevelsen från filmen och göra det möjligt att i spelet utforska. Du hamnar ofta på platser i spel där det finns osynliga gränser, men vår förhoppning är att öppna upp en värld som utvecklar sig alltmer och då kan vi bara jobba med de bästa som våra partner. Och det handlar alltid om personerna bakom tekniken. Teamet på Massive vill verkligen förstå vår idé och det vi redan har fått se är fantastiskt. De är verkligen experter på det här.
Läs mer: Här är succéfilmen som Massive nu ska förvandla till spel
Kathy Franklin utvecklar det genom att förklara att spelet inte ska vara en del av marknadsföringen av filmen.
– Spelet är i stället en viktig förlängning av filmberättelsen och ska vara lockande och spännande i sig självt. Det ska vara ett sätt för dem som spelar att djupdyka i Avatar-världen virtuellt, säger hon.
Det innebär också att saker som Massive utvecklar för spelet kan komma att dyka upp i någon av filmerna eller påverka miljöerna där.
Tidslinje

Avgörande steg fram till miljardaffären

Juni 2012

Massives vd David Polfeldt har det första mötet med skaparna av Avatar, regissören James Cameron och producenten, Jon Landau hos Lightstorm i Los Angeles.

September 2012

Massives producent Petter Sydow, creative director Magnus Jansen och vd David Polfeldt träffar Lightstorm för att berätta om sina generella tankar kring spelutveckling och hur skåningarna skulle kunna ta sig an Avatar-projektet.

Juni 2013

Mastodont-projektet The Division presenteras på spelmässan E3 i Los Angeles och skapar stora rubriker. Lightstorm ber om en privat presentation.

September 2013

Ett team från Massive besöker Los Angeles och visar ett genomarbetat förslag på hur spelet skulle kunna se ut med tekniska demos som tagits fram under våren. Samtidigt visar Lightstorm hur de arbetat med forskare som lingvister och biologer för att ta fram miljöerna till Avatar. David Polfeldt upptäcker också under mötet att det finns solpaneler på inspelningsstudiorna och det stärker känslan av gemensamma intressen och likartade arbetssätt.

Augusti 2014

Lightstorm besöker Massive i Malmö och får se den egenutvecklade spelmotorn Snowdrop för första gången. Efter en dags arbete med teamet ringer Lightstorms representant tillbaka till Hollywood och pratar uppspelt i telefon i tre timmar, vandrades fram och tillbaka längs Drottninggatan utanför Massives kontor medan övriga väntar på att få äta middag.

Juni 2015

Massive besöker Lightstorm under E3 i Los Angeles och diskussionerna intensifieras. Kontraktsförhandlingar inleds.

Oktober 2015

Massive presenterar för sin franska ägare Ubisoft hur projektet är tänkt att hanteras, både kreativt och praktiskt. Paris svarar att det ser bra ut, men att The Division måste blir klart och släppas på marknaden först.

Mars 2016

The Division lanseras den 8 mars och blir det bäst säljande spelet dittills i Ubisofts 30-åriga historia. En av de första att ringa och gratulera är Jon Landau, som säger "now lets do this thing!"

Våren 2016

Kontraktet skrivs på, men det dröjer till 2017 innan affären blir offentlig.

Berättat av: David Polfeldt och Petter Sydow, producent för Avatar-projektet.

Mötet med Massive och en grupp medarbetare från spelstudion i Malmö var också ett av de första hon hade efter att ha börjat som franchise-ansvarig på Lightstorm.
– Vi hade inte hunnit börja tänka på hur ett spel till de nya filmerna skulle se ut, men de var så passionerade kring hur Avatar-världen skulle kunna utvecklas så vi var tvungna att lyssna på de spännande möjligheter de presenterade om hur spelet skulle byggas. Dessutom är det inte ofta du möter personer som är så begåvade och samtidigt har fokus på detaljerna, bortom den gräns de flesta skulle tycka är rimligt, säger Kathy Franklin.
Hon minns att Massives presentationer skilde sig från vad övriga konkurrenter om uppdraget kunde visa upp.
Vi sökte i hela spelindustrin för att hitta den rätta partnern. Det har varit ett utdraget frieri, eftersom vi ville vara säkra på att vi skulle kunna leva tillsammans. Enbart talang räcker inte. Så vi kommer att ha affärer ihop med Massive under en väldigt lång tid framöver.
För Massives del handlade det om att tajmingen var rätt för att ta sig an nya, större uppdrag.
– Vi hade gjort traditionella spelprodukter, men var mogna att berätta något med mer djup och innehåll, säger David Polfeldt.
I Lightstorm Entertainments lokaler i sydvästra Los Angeles ryms några av filmhistoriens mest ikoniska prylar.Bild: Jenny Leyman
För Lightstorm var det också viktigt att hitta en partner som förstod den internationella spelmiljön, eftersom mer än hälften av intäkterna från Avatar-filmen kommer från marknader utanför USA, förklarar Kathy Franklin. Hon avfärdar samtidigt alla spekulationer om att Massive på sikt skulle tvingas flytta över nyckelpersoner eller hela team av utvecklare till Kalifornien för att vara närmare filmproduktionen.
– Vi tror inte att vi i södra Kalifornien är ensamma om att ha talang och innovation, så vi letade över hela världen. En av Massives stora fördelar är att de är ett globalt företag och det vi tycker är så spännande är att de lyckats skapa en kultur som attraherar fler enastående talanger. Så Massive kommer att stanna där de är – i Malmö. Men jag hoppas att de får tid att använda alla de bonuspoäng de kommer tjäna in på flygresorna hit, säger hon och skrattar.
Fakta

Massive Entertainment

Ägare: Köptes 2008 av det franska spelföretaget Ubisoft, som har omkring 10 000 anställda och 29 spelutvecklingsstudior runt om i världen. Det formella namnet på dotterbolaget i Malmö är Ubisoft Entertainment AB, medan Massive Entertainment idag är ett varumärke – som dock är det namn som används till vardags för att beskriva Malmökontoret.

Antal anställda: 407 anställda vid senaste kontrollräkningen den 7 juni och antalet ökar ständigt. Totalt finns 36 nationaliteter representerade bland de anställda.

Försäljning: Går inte att utläsa av årsredovisningen för det svenska bolaget, som tar alla kostnader för utvecklingsarbetet medan intäkterna hamnar i Ubisofts försäljningsbolag. Däremot är det känt att Massives senaste stora spel, The Division, sålde för över tre miljarder kronor under de fem första dagarna efter att det släppts.

Gå till toppen