Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Annons

Så här lyckades Insikta rekrytera rätt chefer

”De bästa kandidaterna har inte all tid i världen att sitta ute på jobbsajter”, säger Charlotte Olsson, på rekryteringsföretaget Insikta. Men om rätt jobb kommer till dem och det är enkelt att söka så går det att få deras uppmärksamhet.

Det måste vara enkelt att hitta de intressanta jobben, menar Charlotte Olsson på Insikta.
Charlotte Olsson som driver Insikta i Lund erbjuder rekrytering och search till bolag i Öresundsregionen. Framför allt hjälper hon dem att hitta affärsområdeschefer och specialister.
En väg är att annonsera ut tjänsterna på de vanliga jobbsajterna, och på specialsajter för olika branscher.
– Men det är väldigt svårt, för de drunknar i flödet . Man måste sticka ut för att synas och de personer jag vill nå kanske inte finns där, säger Charlotte Olsson.
Det var ett skäl till att hon provade Smarta Jobb hos HD-Sydsvenskan när hon fick uppdraget att rekrytera en fastighetschef till ett företag i Skåne. Här kombineras den höga räckvidden på sajten med digital matchningsteknik som styr annonsen mot sannolika kandidater.
– Generellt inom fastighetsbranschen är det en utmaning att hitta personer med rätt kompetens, förklarar Charlotte Olsson.
– Därför ville vi nå ut även till de som kanske inte söker jobb aktivt och är inne på jobbsajterna.
Hon sökte även en marknadschef till ett annat företag den vägen.
– De kan komma från många olika branscher så därför ville vi gå ut brett. Just i det här fallet ville vi ha någon som kunde bidra med nytänkande och digital kompetens.
Vid intervjuerna fick hon veta att flera sökande hade sett annonsen hos Sydsvenskan fast de egentligen inte hade tänkt söka nytt jobb.
– När de såg den blev de inspirerade och de tyckte det här var ett spännande sätt att rekrytera på.
– På båda tjänsterna fick vi fler sökande än vi brukar få.
Charlotte Olsson kan tänka sig att använda Smarta Jobb fler gånger.
Ett skäl är den stora spridningen i rätt område.
– Läser man Sydsvenskan så finns man troligen här där jobbet är.
Ett annat är möjligheten att nå de rätta kandidaterna, fast de inte är ute och söker nytt jobb aktivt.
– Om man jobbar hårt och mycket så hinner man inte sitta ute på jobbsajterna. Men om rätt jobb swischar förbi där man ändå är så blir det mycket enklare. Det är viktigt att det är enkelt och här får man det utan att ens ha bett om det.
Smarta Jobb är en ny rekryteringslösning från HD-Sydsvenskan. Med hjälp av algoritmer styrs lediga tjänster till de kandidater som har störst sannolikhet att vilja söka jobben.
Läs mer om Smarta Jobb här.

Det här är en annons från Smarta Jobb och inte en artikel från Sydsvenskans redaktion. Du kan mejla vår annonsavdelning här. Läs mer om hur vi jobbar med betalt innehåll.

Gå till toppen