Kultur

Malmöregissör har gjort sommarens enda svenska biofilm

Bara en svensk långfilm får biopremiär under sommaren. Malmöregissören Wiktor Ericssons "Jordgubbslandet" är en Romeo och Julia-historia om en polsk bärplockare och en svensk bondflicka.

Wiktor Ericsson i sin skrivarlya vid Möllevångstorget i Malmö. Han tillbringade somrarna på Listerlandet i Blekinge, och har sett de polska gästarbetarna slita hårt på jordgubbsfälten.Bild: Emma Larsson
Wiktor Ericsson har verkligen utgått från devisen "gräv där du står" när han nu spelfilmsdebuterar med "Jordgubbslandet". Han har bokstavligen haft händerna i myllan. Som ung tillbringade han somrarna på Listerlandet i Blekinge och såg hur horderna av polska gästarbetare anlände för att plocka jordgubbar. Han försökte sig själv på jobbet, sexton år gammal. Det blev ett kort inhopp.
– Jag gav upp efter en dag, eftersom det var så jävla jobbigt. Minnet stannade hos mig eftersom jag såg hur polackerna plockade som maskiner.
I det romantiska dramat "Jordgubbslandet" har han utgått från verkliga händelser, och gjort en omfattande research vad gäller bärplockarnas hårda slit. Många av statisterna är gästarbetare, och man har filmat i deras läger på Listerlandet.
– Har man varit i de här lägren, och sedan kommer till de svenska villakvarteren så känns det som om man har varit utomlands. Jag vill göra filmen för att visa en värld som finns där, men som vi inte riktigt ser. De har ett jobb som inga svenskar är beredda att göra, säger Wiktor Ericsson.
– Men det är viktigt att påpeka att alla inte har dåliga villkor eller utnyttjas. Det är olika på olika ställen, och vi har också fått stor hjälp av bönderna under filmningen.
Vi träffar Wiktor Ericsson i hans skrivarlya vid Möllevångstorget i Malmö. På väggarna finns affischer som vittnar om en spretig karriär.
– Ja, mitt cv är brokigt, och jag måste nog försöka renodla mig lite. Steget från Morgan Pålsson till "Jordgubbslandet" är ganska långt. Det har bara blivit så.
I grunden är Wiktor Ericsson manusförfattare, utbildad på DI i Stockholm, som har arbetat mycket med lundabolaget Anagram och hipphipparna Anders Jansson och Johan Wester – bland annat har han varit med och skrivit långfilmen "Morgan Pålsson – världsreporter", och tv-serierna "Starke man" och "Halvvägs till himlen". Han har också samarbetat en del med Hannes Holm, och var dramaturg på "En man som heter Ove".
Mest komedier, alltså. Men Wiktor Ericssons regikarriär drar åt ett mer allvarligt håll. 2013 gjorde han den hyllade biografdokumentären "The Sarnos: A life in dirty movies", ett ömsint porträtt av det legendariska amerikanska pornografparet Joe och Peggy Sarno. Och till "Jordgubbslandet", den första långa spelfilmen, har han inspirerats av Bo Widerberg, Roy Andersson och Terence Mallick.
– "En kärlekshistoria" är en av mina absoluta favoritfilmer.
Den sprudlande tonårsförälskelsen från Anderssons klassiker går igen i "Jordgubbslandet", som skildrar den Romeo och Julia-liknande romansen mellan den polske bärplockaren Wojtek (Staszek Cywka) och den blekingska bondtjejen Anneli (Nelly Axelsson). De kommer från olika världar och smyger med sin kärlek, rädda för omgivningens reaktioner.
– De var fantastiskt duktiga. Staszek var 15 år då vi filmade, men hade redan gjort en massa film. För Nelly, som är från Kristianstad, var det första filmen. Hon utvecklades enormt under inspelningen.
De övriga polska skådespelarna är verkligen inga doldisar – åtminstone inte på hemmaplan. Julia Kijowska, som spelar mamman, är en av landet stora dramatiska filmstjärnor, och pappan (Przemyslaw Sadowski) har varit med i polska "Let's dance".
– Gästarbetarna tog selfies med dem, säger Wiktor Ericsson.
Den polska stjärnglansen har lett till att HBO har köpt rättigheterna för "Jordgubbslandet" i Östeuropa. Och nästa helg visas filmen på den stora tjeckiska filmfestivalen i Karlovy Vary, i en sektion där den amerikanska branschtidningen Varietys kritiker har handplockat titlarna.
I Sverige har det däremot gått trögare. Ingen större svensk biodistributör har tagit sig an "Jordgubbslandet", utan istället kommer filmen via Filmcentrums försorg att gå upp i ett begränsat antal kopior. Trots att det faktiskt är den enda svenska biofilmen som får premiär under sommaren.
– Huvudspråket är polska, vilket gör distributörerna nervösa. De vet inte riktigt hur de ska marknadsföra filmen. Och det finns också en nervositet just nu eftersom publiksiffrorna går neråt på svenska biografer.
Wiktor Ericsson arbetar nu med flera manus, bland annat ett stort projekt åt Hannes Holm. Nästa sommar hoppas han kunna regissera sin nästa film, en berättelse om en mor och en son under 1970-talets kvinnorörelse.
– Jag har varit inblandad i både kommersiella och smala projekt, jag har ett ben i båda världarna. Men för egen del vill jag regissera filmer med ett personligt avtryck som lyfter fram intressanta frågor.…
"Jordgubbslandet" har biopremiär den 30 juni. I Skåne visas filmen i Malmö, Trelleborg, Båstad och Kristianstad.

Wiktor Ericsson

Svensk regissör och manusförfattare, född i Malmö 1973. Utbildade sig till manusförfattare på Dramatiska institutet på 90-talet, och har bland annat skrivit manus till "Morgan Pålsson – världsreporter" och tv-serierna "Starke man" och "Halvvägs till himlen". Regisserade dokumentären "The Sarnos – a life in dirty movies" 2013. "Jordgubbslandet" är hans spelfilmsdebut.
Gå till toppen