Signerat

Ola Tedin: Rysk närgångenhet över Östersjön är medvetet provokativ.

En rysk SU-27 "Flanker" uppvaktar närgånget FRA:s signalspaningsflygplan över Östersjön.Bild: FRA
Den militära flygtrafiken tätnar i luftrummet över Östersjön. Det har lett till ett ökat antal incidenter när plan från olika länder möts. Enligt analytikern och rysslandskännaren Pavel Felgenhauer har samtidigt ryska piloter beordrats att flyga aggressivt och utmanande mot västerländska plan. "Situationen är farlig, om två plan kolliderar i luften kan det leda till en kris som accelererar och blir okontrollerbar", sade Felgenhauer till Ekot under måndagen.
För knappt en vecka sedan kallades den ryske Sverigeambassadören till UD för att ta emot en officiell svensk protest. Orsaken var att ett ryskt jaktplan kommit väldigt nära FRA:s signalspaningsplan. Incidenten inträffade i internationellt luftrum mitt i Östersjön.
Att ryska militära plan går fram till svenska uppe i luften hör till vardagen. Det ovanliga i förra veckans incident var att en rysk SU 27:a flög mycket nära det svenska planet. Hur nära räknat i meter ville inte den svenska försvarsledningen ange, mer än att det var "stundtals väldigt kort". Eftersom ett möte i luften innebär en kollisionsrisk – även vid måttliga avstånd – är den svenska reaktionen på det inträffade lätt att förstå.
Den ryska aggressiva hållningen leder tankarna till det kalla kriget. Det var en tid då Sveriges flygvapen hörde till de största i världen, särskilt med hänsyn till storleken på ekonomi och befolkningsantal. Givetvis övade flygvapnet ofta och mycket över Östersjön även under denna tid.
Också Sovjetunionen och Nato hade en ständig närvaro. Bland annat övade sovjetiska atomvapenbärande bombplan rutinmässigt från sina baser i Baltikum. Från Natosidan kom världens snabbaste flygplan, spaningsflygplanet SR71 "Blackbird", med jämna mellanrum på blixtvisit.
Incidenterna uppe i luften brukade återspegla temperaturen i relationerna länderna emellan. Vid perioder av relativ avspänning mellan stormakterna var umgänget lite vänligare. Under Gorbatjovs tid vid makten med reformer och ökad öppenhet sågs sovjetiska piloter till och med avmätt vinka till sina svenska kollegor. Under ubåtsincidenternas 1980-tal var umgänget uppe i luften desto frostigare och präglades inte minst av regelbundna och närgångna besök vid territorialgränsen.
Häromåret övade ryska bombplan inflygning mot både Gotland och Stockholm. Vid den nyligen genomförda internationella övningen Baltops noterades flera incidenter med ogenerad nära uppvaktning från rysk sida.
När Sverige till hösten genomför jätteövningen Aurora är ytterligare närgångna visiter att förvänta. Att de av allt att döma inte beror på slarv utan är beordrade från högsta ort, visar åter på nackdelen med att vara grannland till den regionala stormakten Ryssland.
Dåliga grannar kan vara prövande att leva med och om beteendet blir för outhärdligt får man säga till. Det enda raka för Sverige är därför att fortsätta markera närvaro i luften över Östersjön.
Givetvis med ett exemplariskt beteende gentemot andra nationer.
Gå till toppen