Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Klartecken för tåg mellan östra och centrala Malmö

När Citytunneln öppnade förbjöds persontrafiken på Kontinentalbanan. Nu blir den tillåten igen och det första steget mot Malmöpendeln är taget. Den 9 december 2018 kan första turen gå.

Pågatågstrafiken mellan östra Malmö och centrala Malmö kan komma igång redan i december 2018.
Beskedet kom på torsdagen från Miljöprövningsdelegationen hos Länsstyrelsen Skåne. Det löd: det finns nu möjlighet att köra även persontåg på den så kallade Kontinentalbanan mellan banans anslutning till Södra stambanan och Fosieby, där det sedan Citytunnels färdigställande i huvudsak endast går godståg.
Conny Ragnarp, projektledare i Malmö stad.
Conny Ragnarp, projektledare i Malmö stad, säger att det positiva beskedet visserligen var väntat, men väntan på det har också varit lång.
– Vi har jobbat för persontrafik på Kontinentalbanan länge. Så det var ett efterlängtat besked.
Det är Trafikverket och Svedab som ansökt om att i slutet av nästa år åter få köra persontrafik på spåren som under tjugo år endast trafikerats av godstrafik.
– Vi är glada över att äntligen kunna använda Kontinentalbanan även för persontrafik. Detta öppnar upp för nya möjligheter vilket är positivt för personresandet i Skåne och Öresundsregionen. Med attraktiv tågtrafik kan fler välja att ställa bilen, något som är bra för miljön och minskar trängseln i våra städer, säger Lennart Andersson, regional direktör Trafikverket region Syd.
Läs mer: Miljonsatsning på utvecklingen av norra Malmö
2000 stannade det första tåget på Persborgs station. Nu ska den tas i bruk igen.Bild: Torbjörn Carlson
För Malmös del innebär det att den planerade stationen i Rosengård kan börja byggas och att Persborgsstationen ska rustas upp.
I Conny Ragnarps almanacka står det att det ska vara invigning den 8 december 2018 och att de första turerna går den 9 december.
– Andra söndagen i december ändras Europas tågtidtabeller. Det var därför som Citytunneln också invigdes andra lördagen i december, säger Conny Ragnarp.
Om väntan på besked varit lång så måste arbetet gå snabbt nu när en ny station ska byggas, en rustas upp och planerna runt dem förverkligas.
Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande i Malmö, ser torsdagens besked som ett viktigt steg mot att bygga Malmö helt.Bild: Peter Frennesson
– Nu kan vi knyta ihop stadens delar, bidra till ökad tillväxt och dessutom främjas ett ökat bostadsbyggande och stadsutveckling i hela staden. Äntligen kan vi ta nya viktiga steg för att bygga Malmö helt, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande i Malmö.
I förlängningen av beskedet om Kontinentalbanan ligger Malmös planer på att bygga Amiralsstaden som ska länka samman östra och centrala Malmö.
Pågatågen som går vidare till Kontinentalbanan kommer i Malmö även att stanna på Malmö C, Triangeln, Hyllie och Svågertorp.
Läs mer: Tågstationen i Rosengård bantas
Innan arbetet med Kontinentalbanan kan anses vara klart kommer Svedab med hjälp av Trafikverket att utföra ytterligare bullerreducerande åtgärder längs delar av banan.
Läs mer: Amiralsstaden – om Rosengårdsbornas själva får välja
Läs mer: Arbetet med att knyta ihop Rosengård med Möllan har startat
Gå till toppen