Kultur

"Jordgubbslandet": Poetiskt om spirande tonårskärlek

Staszek Cywka spelar den förälskade jordgubbsplockaren Wojtek i "Jordgubbslandet".Bild: PHOTOUP Mikolaj Urbanski

Jordgubbslandet

BIO. DRAMA. Sverige, 2016. Regi: Wiktor Ericsson. Med: Staszek Cywka, Nelly Axelsson, Julia Kijowska, Przemyslaw Sadowski, Torkel Petersson, Emilie Strandberg. Åldersgräns: 11 år. Längd: 1.33.

Det är svårt att förstå de större distributörernas ointresse för en film som Wiktor Ericssons fina kärlekshistoria mellan en ung jordgubbsplockande polack och odlarens tonårsdotter på blekingska Listerlandet. Självklart borde den här aktuella skildringen av det svenska och samtidigt globala klassamhället visas på biografer över hela landet och inte som nu i endast ett fåtal kopior, företrädesvis i södra Sverige. Förhoppningsvis kommer ”Jordgubbslandet” så småningom ändå att nå ut över landet.
Att filmen redan väckt intresse och prisats på några internationella festivaler säger något om dess kvalitet.
Tyvärr såg jag inte Wiktor Ericssons dokumentär ”The Sarnos – A Life in Dirty Movies” men ”Jordgubbslandet” har ett visst dokumentärt drag då den skildrar de polska lantarbetarnas slitiga, lågt betalda, jobb på de blekingska jordgubbsfälten och i gurkodlingarna. Vetskapen om att flertalet statister själva är jordgubbsplockare förstärker trovärdigheten.
Den dokumentära prägeln mixas alldeles utmärkt med fotografen Nadim Carlsens poetiska bilder av det vidsträckta kustlandskapet och odlingarna där dimmorna dröjer sig kvar på morgonen. Blekinge är överhuvudtaget ett allt för sällan utnyttjat område i svensk film.
Hit kommer den arbetslöse, före detta gruvarbetaren, Jan, med hustrun Agnieszka och tonårssonen Wojtek för att under en period tjäna ihop lite pengar. Det visar sig vara betydligt mer krävande och sämre betalt än vad i alla fall Agnieszka hade tänkt sig. Hon har också en annan klassbakgrund och lite andra förväntningar på tillvaron än sin man, något som filmen understryker. Rutinerade, välkända skådespelarna Przemyslaw Sadowski och Julia Kijowska är utmärkta. Rätt snart spirar den sköra förälskelsen mellan den lite vilsne Wojtek och odlarens dotter Anneli, som vantrivs bland sina kompisar där det mesta går ut på att festa och dricka sig berusad.
Den här sortens unga kärlek hör till det svåraste att gestalta på film. Wiktor Ericsson gör det på ett övertygande sätt med nyansfulla skådespelare som Staszek Cywka och debuterande Nelly Axelsson. De försöker i det längsta dölja förälskelsen i den atmosfär där både vuxna och inte minst Nellys kompisar ser nedlåtande och fördomsfullt på de utnyttjade polackerna och litauerna. Det går lätt att få Roy Anderssons klassiska ”En kärlekshistoria” i tankarna, långt ifrån någon dålig referens.
Själva den Romeo och Julialiknande berättelsen om Wojtek och Anneli är klassisk. Wiktor Ericssons sätt att placera in den i en relativt okänd svensk vardag ger filmen tyngd och mening. Här finns förvisso ett par schablonbilder i synen både på polackerna och de exploaterande svenska arbetsgivarna men det förtar inte intrycket av en stark debut och ett nytt regissörsnamn att lägga på minnet.
Läs alla artiklar om: Filmfredag 30 juni
Gå till toppen