Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Otydligt larm försenade vårdinsats

Ett svårtolkat larm och en brist i mottagande personals rutiner gjorde att larmteamet inte nådde fram till patienten i tid. Nu har SUS i Lund lex Maria-anmält sig själva och sett över sina rutiner.

Patienten, som var en kvinna i 70-årsåldern, hade just genomgått omfattande kirurgi för äggstockscancer. Hon sökte akut på kvinnoklinikens mottagning i Lund och utvecklade några minuter efter omhändertagandet andnings- och cirkulationssvikt.
Larm om "livshotande tillstånd vuxen" utlöstes. Men personalen i larmteamet hade svårt att läsa ut information från det automatiskt upplästa meddelandet i telefon. De lyckades trots allt ta reda på rätt avdelning.
Väl på plats mötte inte den mottagande personal upp enligt rutin men larmteamet hittade ändå rätt. Trots intensiva insatser så gick patientens liv inte att rädda. I sin anmälan skriver SUS, Lund att de fördröjningar som skedde troligen inte påverkade utgången för patienten.
De har därför anmält händelsen som "Händelse som kunnat medföra allvarlig vårdskada".
SUS i Lund har nu sett över sina rutiner och helt övergått till mobil telefoni vid larm. De hoppas att detta ska förhindra liknande fall i framtiden.
Gå till toppen