Sverige

Skåningar kan bli inkopplade på höghastighetsbanan i Tranås

Den svenska höghastighetsjärnvägen ska byggas samtidigt från Malmö och Göteborg mot Stockholm. Men om det inte blir möjligt bör banan till Göteborg göras färdig först. Det föreslår den ansvariga Sverigeförhandlingen.

Bild: HENRIK MONTGOMERY / TT
Om arton år ska man kunna åka med höghastighetståg till Stockholm från både Malmö och Göteborg, enligt den plan som presenterades i Almedalen på tisdagen.
Sverigeförhandlingen är regeringens organ för planering av det omfattande järnvägsbygget. Den leds av de tidigare statssekreterarna HG Wessberg (M) och Catharina Håkansson Boman (C).
– För oss är det uppenbart att vi måste bygga båda sträckorna samtidigt, säger HG Wessberg.
– Det här är en satsning på hela vårt järnvägssystem, säger Catharina Håkansson Boman.
HG Wessberg leder Sverigeförhandlingen,Bild: Emil Langvad/TT
Detta är Sverigeförhandlingens huvudförslag, och det välkomnades snabbt av en rad skånska politiker.
–Vi får inte hela nyttan om vi inte gör hela satsningen, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), ordförande i kommunstyrelsen i Malmö.
– Detta är viktigt både för att knyta ihop Sverige och skynda på omställningen till ett klimatsmart samhälle, säger Mätta Ivarsson (MP), ordförande i regionala utvecklingsnämnden i Skåne.
Mätta Ivarsson (MP) är ordförande i Region Skånes utvecklingsnämnd.Bild: Albin Brönmark
Om bygget finansieras med lån kan båda banorna vara klara 2035, beräknar Sverigeförhandlingen som vill fullfölja projektet så snabbt det bara går.
Om höghastighetstågen däremot ska betalas med statliga anslag, som beviljas år för år, kan första avgången dröja ända till 2064. I så fall är det bättre att bygga en av banorna färdig först, anser Sverigeförhandlingen och förordar Göteborg.
Eftersom de nya resenärerna beräknas bli fler på sträckan Stockholm-Göteborg blir nyttan per investerad krona större här, lyder utredarnas motivering.
Med ett snabbtåg på stambanan till Tranås skulle skånska resenärer i värsta fall tvingas uppsöka höghastighetsbanans närmaste angöringspunkt.Bild: Mikael Fritzon
Den som ska resa från Skåne till Stockholm skulle visserligen kunna stiga på tåget hemma, men inte bli inväxlad på höghastighetsbanan förrän i närheten av Tranås.
En annan sådan ”kopplingspunkt” vill Sverigeförhandlingen bygga i Hässleholm. På det sättet kan dagens järnvägar från denna ort utnyttjas bättre, lyder resonemanget som välkomnas av Hässleholms politiker:
– Hässleholm kan fortsätta utvecklas som järnvägsknutpunkt, vilket är positivt för företag och invånare i hela nordöstra Skåne, säger Lena Wallentheim (S), andre vice ordförande kommunstyrelsen.
Höghastighetstågen

Här är Sverigeförhandlingens förslag

1. Bygg hela systemet direkt, det vill säga både till Malmö och Göteborg från Stockholm.

2. Bygg en permanent kopplingspunkt i Hässleholm.

3. Fullfölj planeringen skyndsamt. Ju tidigare besked desto bättre för kommunernas planering.

4. Utred ytterligare järnvägssatsningar närmast de tre storstäderna.

5. Bygg sträckan Stockholm-Göteborg först, om det kniper. Men gör i så fall det möjligt att byta tåg i Tranås.

Läs alla artiklar om: Satsningen på höghastighetståg
Gå till toppen