Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Gustav Fridolin: "Vi driver politik som ger global påverkan"

Sverige har blivit en stormakt på miljöområdet. Det hävdar MP-språkröret Gustav Fridolin, som menar att svensk miljölagstiftning nu sprider sig över världen.
– Sverige driver igenom politik som ger global påverkan, säger Fridolin, som ser Volvos nya elbilar och kolfri stålproduktion som exempel på klimatsatsningar som Miljöpartiet har del i.

Grön minister i gröngräset. När Gustav Fridolin talar i Almedalen i kväll så är det klimat- och miljöfrågorna som står i fokus.Bild: Karl Melander
Idag är det Miljöpartiets dag här i Visby. Och Gustav Fridolin har för länge sedan bestämt sig för att tala miljö- och klimatpolitik från Almedalens scen.
Talet handlar om allt från minskade utsläpp och grön skatteväxling till byggboom och klimatsmarta städer.
– När det nu byggs mer än det gjort på fyrtio år är det viktigt att vi lär oss av det som hänt tidigare och inte bygger fel som vi gjorde i miljonprogramsområdena, säger han.
Gustav Fridolins tal idag markerar en återgång till partirötterna. Under 2018 års valrörelse ska MP profilera sig som det miljöparti man är.
– Det beskrivs så. Det har jag inget emot, men miljöfrågans allvar har aldrig varit så stor som nu. I andra länder som gått till val det senaste året har miljöfrågan spelat en helt central roll, säger Fridolin.
Därför tror Gustav Fridolin att klimat- och miljöpolitiken kan bli valvinnande även i Sverige. Han pekar på Nederländerna, Österrike och Frankrike som tre färska exempel på länder där viktiga delar av de segrande kandidaternas program handlat om miljöfrågor.
Trots att Gustav Fridolin är utbildningsminister ser han det som naturligt att låta skolfrågorna stå tillbaka för att i stället driva miljöfrågorna hårdare.
– Det konstiga är att inte andra gör det. Vi är i ett läge där alla partier borde vara miljöpartier. Många av de förändringar som sker på miljöområdet handlar om politik. Vi kan ta Volvos beslut att plötsligt gå in för elbilar som ett exempel på det.
– Nu vill Volvo låta hela sin fordonsflotta gå över till el. För bara en månad sedan var Volvo ett av de bilföretag som dömde ut elektrifieringen av fordon. Att de landat på en helt ny linje beror så klart på politik, säger Gustav Fridolin.
Enligt honom har Volvo tagit intryck av det så kallade bonus malus-system som den rödgröna regeringen går in för. Det innebär att miljöanpassade fordon med låga utsläpp av koldioxid får en bonus vid inköpstillfället, medan fordon med höga utsläpp av koldioxid får högre skatt de första tre åren.
– När Volvo vet att de på sin hemmamarknad här i Sverige måste sälja sina dåliga och törstiga bilar dyrare så går de hellre in för att sälja bra och miljövänliga bilar billigare.
Läs också Alla Volvo ska ha elmotor –från 2019
Enligt Gustav Fridolin kan Volvos beslut ytterligare stärka Sveriges ställning som stormakt på miljöområdet. Han hävdar att världens blickar på olika sätt riktas mot de beslut som sex MP-statsråd tar fram i regeringssamarbetet med Socialdemokraterna.
– Man tittar på Sverige när man spanar efter klimatledarskap. Vi ser hur den svenska klimatlagen inspirerat en lång rad länder, bland annat det sätt på vilket Isabella Lövin signerade den. Flera länder funderar på liknande lagstiftning. Vi ser hur de gröna på Nya Zeeland just nu driver valrörelse på temat "Let's beat Sweden" mot bakgrund av vårt mål att satsa på förnybar el.
Gustav Fridolin deltog på fredagseftermiddagen med bland andra partikollegan Alice Bah Kuhnke i ett mångfaldståg genom Visby i protest mot nazister som slagit upp sitt tält i Almedalen.Bild: Karl Melander
Den rödgröna regeringen har höga ambitioner för svensk klimatpolitik. Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland, regeringen vill binda samman Sverige med snabba tåg, flyget ska betala sina miljökostnader, regeringen vill flytta över godstransporter från lastbilar till sjöfart och tåg.
– Vi vill också jobba mer ihop mellan stat och industri för att göra viktiga teknikskiften. Stålindustrin vill till exempel tillverka stål utan kol i Sverige, säger Gustav Fridolin.
På ett område ligger emellertid inte Sverige i framkant. Medan andra länder har lagstiftat om förbud mot plastpåsar går den rödgröna regeringen in för helt andra åtgärder för att minska förekomsten av plaster i hav och natur.
– Det är inte säkert att plastpåseförbud är bästa metoden. Om bomullspåsarna blir för många är det inte heller så bra.
Hur länge dröjer det innan vi slutar med plastpåsar i Sverige?
– Jag tror att vi ganska snart blir av med de absolut sämsta plastpåsarna. Vi har infört nya regler som började gälla den 1 juli. Därför ser vi att Lindex, HM och de andra stora klädkedjorna använder betydligt färre plastpåsar.
Miljöpartiet har drivit igenom att priset på bensin och diesel ska vara indexreglerat. Det innebär att bränslepriserna alltid följer den allmänna prisutvecklingen. De höjda bränsleskatterna kan hela tiden motivera sänkt skatt på arbete och anställda.
Men Gustav Fridolin nöjer sig inte med indexeringen. Han vill se mer systematiska former av grön skatteväxling.
– Vi bör under nästa mandatperiod få till en bredare skattepolitisk översyn i Sverige. Det är önskvärt att vi har höga skatter på det som kan förstöra miljön, men låga skatter på arbete och anställda – och kanske allra lägst på det som gör att nya branscher kan växa fram, säger han.
– Ekonomiska styrmedel är ju det som gör att du får teknikskiften. Att du nu ser bilföretag efter bilföretag, kommun efter kommun, företag efter företag, som köper annat än gamla fossilbilar, beror på att det finns ekonomiska styrmedel. Utan dem håller vi alla fast vid gammal teknik.
– Och du ska veta att det finns starka krafter som vi slåss emot. Både globalt och på EU-nivå finns massiva subventioner för fossil energi. I praktiken handlar miljöarbetet om att vi ska få schyssta marknadsförutsättningar.
Gustav Fridolin inventerar Almedalsbiblioteket i Visby. Finns måhända hans egen bok där, "Blåsta!", boken om hans egen 80-talsgeneration?Bild: Karl Melander
Gå till toppen