Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Elin Fjellman: MP vill lyfta upp konflikten mellan cyklar och bilar inför valet

Det är logiskt att pressade MP hämtar kraft i sin gröna kärna och lyfter fram konflikten mellan cyklar och bilar, skriver Elin Fjellman.
Gustav Fridolin och Karolina Skog lyfter fram miljöfrågorna.Bild: Karl Melander
Miljöpartiet tillhör riksdagens allra mest pressade partier. Väljarstödet ligger enligt SCB:s senaste stora opinionsmätning på 4,5 procent – farligt nära riksdagsspärren. Och i förtroendemätningar för partiledarna hamnar språkrören Gustav Fridolin och Isabella Lövin återkommande i botten.
Sedan miljöpartisterna i strid med sina vallöften bidrog till att kraftigt skärpa landets flyktingpolitik har de haft svårt att tala övertygande om sin hjärtefråga migration, ett ämne som väljarna prioriterar mycket högt.
Och opinionsmätningar från bland annat SOM-institutet visar att Gustav Fridolins insatser som skolminister inte övertygat väljarna om att partiet har den bästa politiken på området.
Mot den bakgrunden är det logiskt att de gröna hämtar kraft i sin kärna. Till sin pressträff i Almedalen kom Gustav Fridolin med miljöminister Karolina Skog vid sin sida och presenterade förslag på hur städer ska bli barnsäkrare
I paketet ingick en av Karolina Skogs favoritfrågor från åren då hon var kommunalråd med ansvar för trafik och stadsbyggnad i Malmös rödgröna styre: Miljöpartisterna förespråkar en "mobilitetsnorm" där bilen inte är den självklara utgångspunkten för stadsplaneringen. Konkret vill de förändra kraven på parkeringsplatser vid nybyggen.
– Parkering kan vara upp till 20 procent av produktionskostnaden för ett nytt hus. Det är kostnader som tas av alla som flyttar in i det huset. Det vi gör med dagens system är att tvinga fram parkeringsplatser till bilar som inte finns, sa Karolina Skog på presskonferensen.
Vad mobilitetsnormen ska innebära är ännu inte helt klart. Det kan vara aktuellt att ändra plan- och bygglagen, säger Karolina Skog, men det är inte givet. Dessutom öppnar plan- och bygglagen redan för att kommuner, om den politiska viljan finns, kan sänka parkeringskraven.
Som Malmöpolitiker stred Karolina Skog för att staden helt skulle slopa parkeringsnormen och låta marknadskrafterna avgöra hur många parkeringsplatser som behövs till varje ny lägenhet. Men stadens socialdemokrater ville inte gå lika långt av rädsla för parkeringskaos. De landade i en kompromiss med uppmjukade krav och prutmån för byggherrar som exempelvis knöt en bilpool till huset för att underlätta ett liv utan bil.
När Karolina Skog blev kommunalråd i Malmö år 2010 hade hon lovat sina väljare, som det stod i det lokala valmanifestet, att ”våga göra det svårt för dem som envisas med att köra bil i centrum". Som miljöminister har hon snarare talat om att det ska vara lätt att välja rätt. Men idén att ta mindre hänsyn till bilisters parkeringsbehov är uppenbart utmanande för dem som vill köra bil i centrum.
Fakta

Detta föreslår Miljöpartiet för barnsäkrare städer

Friskvårdsbidrag för cykling. Ett nationellt mål om att alla tolvåringar ska känna sig trygga att cykla till skolan. Att kommuner lär barn cykla. Ett nationellt center för forskning kring cykling. Sänkt moms för bilpooler till sex procent. Att högstadieelever får rätt att lära sig simma utanför skolan. Att skolor ska erbjuda simskola på skolloven. Kostnaden beräknas till 500 miljoner.

Gå till toppen