Åsikter

Läsartext: Tio kronor i tågersättning är mer rättvist

De nya reglerna för ersättning baseras på biljettpriset. Ett mer rättvist system än tidigare, menar Skånetrafikens kundtjänstchef.Bild: Vegard Wivestad
Svar till Charlotte Pehrson med insändaren: ”Hädanefter beställer jag en taxi när tåget inte kommer i tid”. HD-Sydsvenskan, Åsikter 7 juli.
Läs mer:Hädanefter beställer jag en taxi när tåget inte kommer i tid
Först och främst vill jag be om ursäkt för de förseningar du råkade ut för. Trafikverket har ansvar för järnvägen och när det uppstår fel som till exempel signalfel får inte Skånetrafiken, SJ eller andra operatörer köra. Men däremot måste vi lösa situationen på bästa sätt med information och ersättningstrafik när det händer och det har vi inte gjort i det här fallet.
Jag förstår också att du trodde att hade du blivit något fel med din ersättning när du fick tio kronor då det är markant skillnad från innan. De nya reglerna baseras, som du beskriver, på ett snittpris per resa när man har ett periodkort. När du reser med periodkort eller Jojo sommar/Sommarbiljetten blir priset för den enskilda resan ganska lågt. Vi hade inte gjort förändringen om vi inte var tvungna att minska våra kostnader, men vi tycker också att det blir ett mer rättvist system för alla om man ersätts med en summa som är jämförbar med vad man faktiskt har betalat för just den resan. På samma sätt som man får ersättning från till exempel resebyråer eller flygbolag. Vi ansvarar för att vår budget ska räcka för vårt uppdrag och då behöver vi ibland göra svåra val.

Susanne Jönsson

Kundtjänstchef, Skånetrafiken
Läs mer:Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen