Huvudledare

Ledare: Grönare bilar. Utan staten vid ratten.

Håkan Samuelsson vill göra Volvo grönare.Bild: Jonas Ekströmer/TT
Bilindustrin närmar sig slutet av en epok. Det blev ännu tydligare när Volvo Cars i förra veckan förklarade att alla nya Volvobilar som lanseras från 2019 ska vara utrustade med elmotor. Alltifrån elhybrider till renodlade elbilar kommer att lanseras, men den övergripande inriktningen är uppenbar: förbränningsmotorerna håller på att fasas ut till förmån för miljövänligare teknik.
Den utvecklingen rymmer något mycket hoppfullt med tanke på vad det är som driver den. Även om företaget gärna talar om klimathänsyn så är det i grund och botten ett affärsmässigt beslut.
"Människor efterfrågar elektrifierade bilar i allt större utsträckning och vi vill möta våra kunders nuvarande och framtida behov", säger biltillverkarens vd Håkan Samuelsson i ett pressmeddelande.
Till saken hör att Samuelsson för bara ett par år sedan var skeptisk till renodlade batteribilar. Nu planerar Volvo Cars för fem olika sådana, varav den första börjar tillverkas 2019.
Den gröna tekniken har utvecklats snabbt och blivit ekonomiskt lönsam – inte bara inom bilindustrin. Även priset på solpaneler har till exempel fallit snabbt parallellt med att tekniken förfinats. Allt fler inom näringslivet tänker på klimatet eftersom de inte längre har råd att låta bli. Och när marknaden driver på finns klart bättre utsikter att lyckas än om utsläppen enbart skulle minskas genom politiska beslut.
Men det gäller också för politiker att möta utvecklingen med kloka beslut på det övergripande planet.
"Efterfrågan på elbilar kommer bara att öka", sade näringsminister Mikael Damberg (S) till Svenska Dagbladet efter Volvos besked.
Regeringen planerar ett stort forskningsprojekt tillsammans med bilindustrin för att få en klarare bild av teknik och behov för framtidens fordon. Hur mycket pengar som satsas är än så länge oklart, men förhoppningsvis bidrar projektet till eftertanke kring olika politiska vägval. Det saknas inte exempel på beslut som, trots goda avsikter, har lett i fel riktning.
När regeringen beslutade att alla bensinstationer skulle erbjuda minst ett miljövänligt bränsle satsade de flesta aktörer på det med lägst investeringskostnad: etanol. Med facit i hand var det knappast optimalt för miljön – många etanolbilar körs idag på bensin. Samtidigt har förmånsbilsreglerna ökat andelen dieselbilar, trots att de släpper ut så mycket hälsovådliga partiklar att de numera tidvis är förbjudna att köra i vissa europeiska städer.
De finns skäl att ha dessa politiska snedsteg med i tankarna när regeringen drar upp nya planer för infrastrukturen.
Sedan hösten 2015 har staten gett stöd till drygt 6 000 laddningsstationer för elbilar runt om i landet och Damberg öppnar nu för att göra mycket mer. Det behöver inte vara fel, men det är viktigt att ha beredskap för nya, snabba tekniska språng. Kanske kommer bränsleceller att minska behovet av laddning eller också väntar genombrott för någon annan teknik.
När marknaden styr i klimatvänlig riktning finns hur som helst ingen anledning för staten att försöka ta tag i ratten.
Gå till toppen