Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Annons för Malmövåning får sociala medier att plocka fram skämskudden

En mäklarannons för en lyxig vindsvåning i centrala Malmö vill berätta hur det är att vara rik och lycklig och leva i stan, och har blivit viral på kuppen. ”En person beskrev det som en Tinderannons, men jag vet inte ens vad en Tinderannons är” säger Karsten Johansen, ansvarig mäklare.

”Jag vill visa att den här lägenheten är perfekt för ett par, och golvet är dessutom perfekt att gå barfota på” säger mäklaren.Bild: Mäklarhuset
Ett finklätt sällskap stiger ut ur en vit Mercedes på Södra Promenaden i Malmö, laddade inför ”mingel på vinden”. Men värdparet uppe i vindsvåningen har ännu inte tagit sig ur sina vita badrockar:
”Älskling, sena som vanligt... nu ringer det på porttelefonen!!"
Nu är det bråttom, men på något magiskt vis lyckas paret få på sig festkläderna i ett nafs. Gästerna stiger in, och snart sabrerar de inhyrda kockarna champagne på terassen och bjuder på snittar och hummer.
Senare ligger värdparet i sin säng:
”Älskling... vilken kväll och som vanligt var du vackrast”.
Vad är detta? En synopsis till ett avsnitt av Melrose Place?
Nej, det är en mäklarannons, som fått sociala medier att trycka ansiktet i skämskudden.
”Alltså, den här bostadsannonsen är typ det sjukaste jag någonsin läst?” skriver någon på Twitter.
”Du har möjligen inte lagt ut fel bilder här, ser ut som en Tinder/kontaktannons!!” kommenterar en annan på Mäklarhusets hemsida.
Mannen bakom upplägget och de uppmärksammade bildtexterna heter Karsten Johansen. Han arbetar som fastighetsmäklare på Mäklarhuset och är ansvarig för försäljningen av lägenheten.
– Jag ville testa något nytt och ta stylingen ett steg längre. Mäklarbranschen är ju väldigt konservativ, det är citroner och vita liljor, men det ger ingenting. Jag ville förmedla att köper man den här våningen har man en plats i stan. Man kan ha ett fantastiskt liv med vänner och bekanta, gå ut på stan och äta, och somna i sin egen säng, säger han.
Att folk illustrerar hur det är att bo i en vindsvåning är kanske sin sak. Men det är just Karsten Johansens egenkomponerade bildtexter som fått sociala medier att koka.Bild: Mäklarhuset
Bostadsannonsen lades ut igår vid lunch, och har hittills fått över 5600 besök på Hemnet. Karsten Johansen säger att annonsen på Mäklarhusets hemsida har klickats över 20 000 gånger.
– Det har varit en enorm spridning. Normalt får man 5000-6000 som klickar in på annonsen under en vecka.
Vilka reaktioner har du fått?
– Reaktionerna har varit otroligt många. Några säger att det är det töntigaste de sett. Någon tycker att det är fruktansvärt att vi mäklare håller på med det här. Men sedan har jag fått mycket positiv respons också.
Att annonsen skulle vara inspirerad av Tinder håller han dock inte med om.
– En person beskrev det som en Tinderannons, men jag vet inte ens vad en Tinderannons är!
Han berättar att en kommentar har fått honom att fundera lite extra. Det var en person som hörde av sig och tyckte det var hemskt att det bara är de rika, vackra och lyckliga människorna som syns.
– Det är ju sant, man förmedlar en konstlad bild. Men man måste förstå syftet med det här, det är att få fler köpare och ett bättre pris. Det finns ingen annan dold agenda.
Kommer ni att fortsätta med det här konceptet framöver?
– Det blir ett exempel på vad man göra. Den kund som önskar det här kan få det. Men det har ju fått en väldig uppmärksamhet, så det tror jag säkert.
Gå till toppen