Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Michael Tapper: "Snowfall": Den ambitiösa upptakten lovar mycket

Damson Idris spelar huvudrollen i "Snowfall".
År 1996 publicerade undersökande journalisten Gary Webb en artikelserie i Mercury News under rubriken ”Dark alliance”. Den handlade om hur CIA och kontrarevolutionära gerillan Contras i Nicaragua finansierade sitt krig mot Sandinistregeringen under 1980-talet genom att smuggla stora mängder kokain till USA. Webbs kartläggning ifrågasattes av kollegor, och debatten kring hans senare bokpublicerade reportage är fortfarande infekterad. Själv dog Webb 2004 under oklara omständigheter, och tio år senare kom filmen ”Kill the messenger” om hans arbete i motvind.
Nu plockar John Singleton upp Webbs spår i tv-serien ”Snowfall”, en prequel till hans regidebut ”Boyz n the hood” (1991). Serien skildrar hur kokain blir billiga vardagsknarket crack genom Nicaraguatrafiken och en enkel kemisk process. Missbruksepidemin börjar bland unga i South Central Los Angeles för att snart sprida sig över landet. Formellt kan serien kallas kriminaldrama, men den har en tydlig politisk undertext om hur CIA samarbetade med organiserad knarkbrottslighet samtidigt som Reagan-regeringen sade sig föra ”krig mot knarket”.
Paletten är bred och knyter samman en rad olika personer på olika samhällsnivåer, från CIA-agenten Teddy McDonald (Carter Hudson) och mexikanska kartellbossaspiranten Lucia Villnueva (Emily Rios) till torpeden Gustavo ”El Oso” Zapata (Sergio Peris-Mencheta) och svarte gatulangaren Franklin Saint (Damson Idris). 19-årige Franklin är seriens huvudperson, den som knyter samman seriens alla trådar för publiken.
Han är traktens skolämne med begåvning nog att ta sig ur fattigdomen. Trots en lovande framtid har han valt att hoppa av college och ta ett skitjobb i kvarterets livsmedelsbutik med marijuanaförsäljning som biinkomst. Skälet är att ”spelet är riggat” – för vita får man förmoda han menar. Möjligen ska han symbolisera sin afroamerikanska generations resignation och politiska apati i 1980-talets politiska högerkantring, men som personligt motiv känns det svagt och grumligt.
Då lyckas serien bättre med skildringen av hur Franklin i ett impulsivt men avgörande beslut i första avsnittet kliver över en gräns utan återvändo: ögonblicket då han väljer att bli israeliske knarkbaronen Avi Drexlers (Alon Moni Aboutboul) langare. Efter att ha sålt sitt första kilo kokain med god förtjänst till en lokal nattklubbsägare är han först uppspelt som en busunge med ett nypallat äpple. Men under bilresan hem skiftar humöret radikalt när han får syn på ett trasigt vrak som visar sig vara hans far, en hemlös alkoholist eller kanske heroinist som försvunnit ur hans liv för länge sedan.
Tårarna börjar rinna. Kanske gråter han över sin far, kanske över sin egen förlorade barndom.
Eller över föraningen om att han nu själv kommer att medverka till att den egna generationen går samma väg, blir till levande döda vrak utan kraft eller vilja att förändra sina liv, förändra världen, till det bättre.
Det återstår att se om serien också har kraft att fördjupa andra nyckelpersoner, för att inte tala om kopplingen mellan knarket i Los Angeles och dåtidens politiska fulspel. Den ambitiösa upptakten lovar hur som helst mycket.
Snowfall är en tv-serie i tio avsnitt som visas på HBO Nordic, skapad av John Singleton, Eric Amadio och Dave Andron. Med: Damson Idris, Carter Hudson, Emily Rios, Sergio Peris-Mencheta, Michael Hyatt, Amin Joseph, Alon Moni Aboutboul. Premiär 5 juli.
Gå till toppen