Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Han förlorade 3 000 kronor i spansk bankomat

Nebil Björklund skulle ta ut 300 euro i en bankomat på Teneriffa men fick inga pengar. Ändå drogs beloppet från kontot och någon reklamation går inte att göra.

Nebil Björklund är besviken på att han inte får tillbaka sina pengar.Bild: Sandra Henningsson
Det var i början av året som Nebil Björklund åkte på en semesterresa till Teneriffa med sin sambo och några vänner. En eftermiddag när han skulle ta ut pengar i en lokal uttagsautomat kom det inte ut några sedlar.
– Det stod att jag skulle ta mina pengar men där var inga pengar. Jag blev väldigt stressad och ringde den spanska banken, säger han.
Banktjänstemannen svarade att det inte var någon fara, förmodligen hade det inte dragits några pengar från kontot men om det hade gjort det så var det bara att reklamera köpet hos den svenska banken. För säkerhets skull ringde Nebil Björklund Sparbanken Skåne också.
– De sa precis samma sak, så jag gjorde som de sa. Jag och min sambo stod vid automaten i runt 40 minuter och sen gick vi därifrån och fortsatte vår semester.
Men när Nebil Björklund reklamerade köpet, som hade dragits från kontot, svarade banken att de inte kunde betala tillbaka pengarna.
– De hade varit i kontakt med den spanska banken och fått tekniskt information om att pengarna hade matats ut. Men jag och min sambo stod ju där i 40 minuter och det kom inga pengar.
Trots att Nebil Björklund har överklagat beslutet två gånger har Sparbanken Skåne fortsatt att avslå reklamationen. Nu har han lämnat in en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, men chansen att få tillbaka sina närmare 3000 kronor är små, tror han.
– Jag har kollat på Allmänna reklamationsnämndens hemsida på liknande fall och oftast får banken rätt, säger han.
Rasmus Skoog är Sparbanken Skånes bankchef i Lund.
– Jag kan inte uttala mig om enskilda fall men tågordningen i fall som detta är att göra en reklamation, överklaga om man inte tycker beslutet är rättvist och sista steget är att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, säger han.
Reklamationerna hanteras av kortleverantören Entercard.
– De är experter och hanterar tusentals reklamationer, så vi litar på deras expertis. Om kunden överklagar så går vi på banken igenom allting en gång till, säger Rasmus Skoog.
Men är det inte missvisande att ni säger till kunden att de kan reklamera köpet när de kommer hem om det finns en risk att reklamationen inte godkänns?
– Det bästa är om kunden tar kontakt med den lokala banken och försöker att få så mycket som möjligt av den kommunikationen skriftligt. Men det viktigaste är att göra en reklamation så snabbt det går, i de allra flesta fall är det inga problem, säger Rasmus Skoog.
Men Nebil Björklund menar att han hade agerat annorlunda om han vetat att reklamationen kanske inte skulle godkännas.
– Då hade jag nog varit mer på den spanska banken och tjatat. Jag förstår problematiken och att sparbanken inte bara kan betala ut pengarna men då kanske man inte ska ha det som standardsvar. Att det inte är någon fara och att en reklamation kommer lösa problemet, säger han.
Rasmus Skoog tycker inte att man behöver akta sig för att ta ut pengar utomlands.
– Det är alltid bra att kontrollera miljön så att det inte sitter några kameror vid automaterna, är lösa knappar eller liknande men generellt sett får vi in ganska lite anmälningar om problem med uttagsautomater utomlands, säger Rasmus Skoog.
För Nebil Björklund har händelsen lett till en ökad försiktighet.
– Klart man har fått sig en liten läxa. I framtiden kommer jag nog filma när jag tar ut pengar utomlands. Och om jag hamnar i samma situation igen tänker jag sätta lite mer press på banken, be om råd som verkligen fungerar, säger han.
Gå till toppen