Lund

Alexander Kuprijanko: Alltid minst tre år kvar till första spårvagnsavgången

Alexander Kuprijanko är reporter på Sydsvenskans Lundaredaktion och bevakar den lokala politiken.Bild: Ingemar D Kristiansen
I juni 2012, några månader efter att jag börjat jobba på Sydsvenskans Lundaredaktion, skrev jag min första längre text om spårvägsplanerna.
Då var tanken att spårvägen, trots att varken pengarna eller detaljplanerna var klara, skulle börja byggas 2014 och stå färdig 2015 eller 2016.
Sedan dess har jag skrivit långt över hundra artiklar om Lunds spårvägsplaner: om kritiken, om kalkylerna, om det politiska spelet, om utformningen, om finansieringen och om en massa andra aspekter. Ja, perspektiven må ha varierat, men en sak har varit konstant genom åren: från officiellt håll har det alltid varit tre eller fyra år kvar till första spårvagnsavgången.
I januari 2013 var beskedet att de första spårvagnarna rullar genom stan under 2016 eller 2017.
I januari 2014 var det 2017 som gällde, men i oktober samma år talade Anders Almgren (S) om 2018.
Ett år senare, i oktober 2015, var beskedet att första spårvagnsavgången kan ske 2019.
I december samma år klubbade kommunfullmäktige att spårvägen ska byggas. Sedan stod man faktiskt fast vid 2019 riktigt länge – så länge att det i våras såg ut som att det bara skulle vara drygt två år kvar till trafikstart.
Men så kom beskedet häromveckan: spårvagnsdepån blir försenad och står klar först 2020 – alltså om tre år.
Med tanke på att spårvagnarna, efter att depån färdigställts, måste testköras i stan under fyra månader lär det dröja en bra bit in på 2020 innan Lundaborna kan hoppa på spårvagnen vid Clemenstorget för färd upp mot Brunnshög.
Om nu inte trafikstarten skjuts upp igen. Det skulle inte vara jätteöverraskande om det är tre år kvar även nästa år.
Läs mer:Så här gick det till när Lund fick spårväg
Läs alla artiklar om: Spårvägen i Lund
Gå till toppen