Lund

De skriver barnbok och startar filmbolag i sommar

En barnbok om ismer och ett filmbolag för närproducerade reklamfilmer. Det är några av de projekt som Lunds kommuns unga entreprenörer arbetar med i sommar.
Lund är den kommun i landet som satsar mest på kulturentreprenörskap.

16-åriga Thea Holmdahl Arnman har skrivit en barnbok om "ismer".Bild: Sandra Henningsson
På ett köksbord, ovanpå två lådor, en bok om Rembrandt och en bok om Kapten Kalsong står en kamera med mikrofon uppriggad. Hjalmar Andersson ska snart filma en intervju med Thea Holmdahl Arnman.
Båda är sommarlovsentreprenörer som ägnar sommaren åt att utveckla sina respektive projekt.
Thea Holmdahl Arnman har skrivit och illustrerat barnboken "Ismernas värld", en bok som tar upp 18 olika ismer, så som kolonialism, liberalism och anarkism. Boken riktar sig till barn i tioårsåldern.
– Då börjar man komma in lite mer på nyheter och man vill bli mer allmänbildad. Vuxna använder ofta ord som unga inte förstår sig på, säger Thea Holmdahl Arnman.
Hon anser att många unga slänger sig med olika ideologier utan att begripa vad de betyder.
– Googla kommunism till exempel. Då får man antingen väldigt vinklad information eller en lång Wikipediaartiklel, säger hon.
"Jag vill hålla det lokalt och närproducerat", säger Hjalmar Andersson som vill göra pr-film åt lokala företag och organisationer. Till hösten börjar han sista året på Ljud- och bildskolan.Bild: Sandra Henningsson
När Sydsvenskans intervju är färdig är det Hjalmar Anderssons tur att intervjua henne om barnboksprojektet. Hans uppgift i sommar är att intervjua och filma andra unga entreprenörer som berättar om sina idéer.
Filmen ska sedan användas som reklam för nästa års entreprenörsprogram.
– Jag vill starta ett litet filmbolag som riktar sig till lokala företag och organisationer. Göra snygga pr-filmer åt dem, säger Hjalmar Andersson.
Han och Thea Holmdahl Arnman är två av kommunens totalt 25 sommarlovsentreprenörer. I år är Kulturskolan involverad för första gången och tio platser har reserverats för de som vill arbeta med kultur, något som är unikt för Lund.
– Vi fokuserar på hur man kan använda kultur för att göra skillnad, säger Christian Tellin, projektledare för The Creative Plot, kommunens kulturinkubator.
Ett avsnitt ur Thea Holmdahl Arnmans bok "Ismernas värld".Bild: Sandra Henningsson
De senaste fyra åren har fokuset för sommarlovsentreprenörsprogrammet i Lund flyttats från att hitta idéer som ska generera ekonomisk vinst till att bli en idéverkstad där ambitionen är att göra skillnad.
– Ofta kommer de med idé om att sälja glass eller t-shirts, men när man hittar deras drivkrafter hamnar de ofta inom kultur. De har ofta en passion för musik och konst.
Thea Holmdahl Arnman och Hjalmar Andersson upplever att programmet har en bra balans mellan kreativitet och struktur.
– Hela entreprenörsgrejen med att tänka budget och sälja in sig själv gör att man tar kultur på allvar. Det är inte bara flummigt som det ofta blir annars, säger Thea Holmdahl Arnman.
– Tidigare har det tagit tid för mig att få saker gjorda, men nu har man fått ett kreativt driv. Det har brunnit i knutarna, säger Hjalmar Andersson.
Att omsätta tanke i handling är en av målsättningarna för programmet.
– Det handlar om att våga ta initiativ. Att de ska förstå att de är viktiga för samhället även om de är unga. Man behöver inte vara gammal för att göra skillnad, säger Christian Tellin.
Thea Holmdahl Arnman och Hjalmar Andersson.Bild: Sandra Henningsson
Fakta

Sommarlovsentreprenörer

Programmet med tre veckor av idéverkstad där ungdomar får praktiklön och får möjlighet att utveckla sina projekt. I slutet av augusti träffas deltagarna för att utvärdera projekten.

Fokus i Lund ligger på att göra skillnad för någon och i första hand inte på att tjäna pengar.

Programmet har 25 platser, varav tio är öronmärkta för kulturentreprenörskap.

Gå till toppen