Lund

Bygget av fyra spår mellan Arlöv och Lund riskerar försenas

Utbyggnaden till fyra järnvägsspår mellan Arlöv och Lund kan försenas. Ett svenskt-spanskt konsortium har tilldelats entreprenaden, men upphandlingen har överklagats av ett konkurrerande bolag.

I höst är det tänkt att utbyggnaden från två till fyra spår på järnvägen mellan Malmö och Lund ska börja. Nu kan det försenas på grund av en överklagan. Ett svensk-spanskt konsortium tilldelades i juni entreprenaden med sitt anbud på 1,87 miljarder kronor. Det omfattar hela ombyggnaden med markarbete, broar, signaler och även ombyggnader av stationerna i Burlöv, Åkarp och Hjärup.
En konkurrent har nu överklagat upphandlingen och begär överprövning. De menar att referensobjekten som upphandlingens vinnare lämnat in inte stämmer. Ärendet ligger nu hos förvaltningsrätten i Falun och det är oklart när besked kommer.
Trafikverkets projektledare på sträckan, Jens Eisenschmidt, ser ändå ljust på projektets framtid och hoppas att det kommer ett godkännande redan i augusti. I så fall kan tidsplanen hållas.
– Jag är förhoppningsfull, vi har kontrollerat referenserna och de stämmer. Nu är det upp till förvaltningsrätten att ta beslut, säger Jens Eisenschmidt.
"Detta är flaskhalsen mellan Europa och Sverige" säger Jens Eisenschmidt, projektledare på Trafikverket, om sträcken Arlöv-Lund.Bild: Henrik Rosenqvist
Om Trafikverket får klartecken i augusti så börjar projekteringen i höst och han räknar med att spaden sätts i marken i vinter.
Järnvägsombyggnaden är en av de större infrastruktursatsningarna i Skåne de närmaste åren. Man ska bygga ut Södra stambanan från två till fyra spår hela sträckan från Arlöv till Lund.
– Detta är flaskhalsen mellan Europa och Sverige, vi behöver större kapacitet. Sträckan är maximalt utnyttjad med 450 tåg per dygn. Med fyra nya spår har vi plats för fler tåg och tror även att tidtabellen hålls bättre, säger Jens Eisenschmidt.
För att minska bullerstörningar längs sträckan kommer de nya spåren att sänkas ned genom Åkarp och Hjärup. Det blir även ombyggda stationer och en helt ny station vid Klostergården i södra Lund.
Åkarps framtida station. Södra stambanan kommer att sänkas ned fyra till sex meter genom Åkarp och Hjärup för att minska bullerstörningarna.Bild: Trafikverket/ WSP
Byggstarten är planerad till i höst 2017 och hela ombyggnaden ska stå klar 2024 – såvida inte överklagan försenar projektet. Kontrakt för entreprenaden kan inte tecknas förrän överprövningen är klar.
Gå till toppen